Classic Car Show – Szeged 2024.04.20-21.
Az idők során sok minden változik, de vannak értékek, amelyeket évszázadokon át meg kell őrizni. Ilyenek a klasszikus gépjárművek is, melyek nem csupán a múlt relikviái, hanem a technikai fejlődés és a művészet ötvözeteként értelmezhető műalkotások. A Magyar Autóklub, mely 1900 óta áll az automobilizmus szolgálatában, éppen ezért kiemelt figyelmet fordít ezekre a különleges járművekre. Az Oldtimer Szekció a klub egyik fontos pillére, elsősorban a muzeális járművek és tulajdonosaik érdekeit képviseli, és segít érvényesíteni érdekeiket a jogalkotóknál. Az Autóklub által végzett minősítési folyamat biztosítja, hogy csak azok a járművek viselhessék a muzeális címkét, amelyek megfelelnek a magas műszaki és esztétikai követelményeknek, így támogatva az örökség megőrzését a jövő generációi számára.
A szervezett találkozók és események nem csupán a járműtulajdonosok számára nyújtanak lehetőséget a találkozásra és tapasztalatcserére, hanem a nagyközönség számára is bemutatják, hogy a múlt gépezetei milyen értékeket képviselnek napjainkban.
Ezt a célt hivatott szolgálni a Classic Car Show – 100 legendás Mercedes nevű unikális esemény is, melyen a Magyar Autóklub is önálló standdal képviseltette magát.
Oldtimer Szekciónk igazgatója, Berezvai Gábor nemcsak „hivatalból” foglalkozik a történelmi járműörökség megőrzésével, hanem civilben is az oldtimer autók szerelmese. Kollégánk személyes hangvételű beszámolóját ez a szerelem és őszinte lelkesedés teljesen átszövi, így némi elfogultsággal, de rendkívül olvasmányos módon számol be a rendezvényről:
Régóta szerelmese vagyok az Alföld mediterrán városának és régóta szerelmese vagyok a stuttgarti autógyár történelmi gyártmányainak, így aztán ez a kettő összetevő olyan elegyet alkot, mint a vodkanarancs vagy a gintonic: élvezetes és elválaszthatatlan.
Egy igazi filmet sem szabad elrontani azzal, hogy mindent megmutatok a trailerben, ezért megpróbálom a bevezetőben megvillantott élményeket fokozatosan kibontani. Amikor először kaptam jelzést, hogy Szegeden oldtimer show készülődik, azt gondoltam, hogy végre nemcsak Budapest kap szép historikus gépeket, és amikor hozzá kapcsolódott a csillagos név is még a „bátor” szót is csatoltam az „újító” szóhoz, amivel a rendezvényt címkéztem meg. 100 legendás Mercedes-Benz összegyűjtése és méltó bemutatása kimondottan nehéz. Nehéz csak egy márkának szánni az egész tematikát és nehéz meghúzni a határt, hogy milyen típusok férjenek bele és mi nem. A „Classic Car Show – 100 legendás Mercedes” 2 napos eseménynek sikerült megfelelnie mindkét kihívásnak a stadionban. Olyan ikonokkal és finomságokkal töltötték fel a Pick Aréna belső és külső tereit, hogy még Vályi Pista is két napig forgatott a helyszínen, dúskálva a Mercedes alkotásai között.
Úgy gondoltuk, hogy ezt a rendezvényt benzinvérű Mercedes rajongó nem hagyhatja ki, sőt ott kell lennie a Magyar Autóklub Oldtimer Szekciójának is. Ahogyan a reformkori bölcselők mondták: a szándékot tett követte és a főrendezővel ápolt jó kapcsolatnak köszönhetően szekciónk is legendás Mercedeseket regisztrált a kiállításra. Javaslatunkra a rendező csapattal közönség szavazásra épülő szépségversenyt hirdettünk, különleges, csak erre az alkalomra elkészített, a Mercedes ezüst és fekete színeiben pompázó díjak felajánlásával.
Standunkon szereplő járművek egy részét tréleren vittük le, de én kalandvágyva úgy döntöttem, hogy a Petrolommal (egy amerikai piacra gyártott 560 SL zöld színben) mi lábon tesszük meg a kb. 200 km-es távot. A kisördög, ami a technikába szeret bújni, most is majdnem meghiúsította a tervem, hogy pénteken a 107-es volánjához üljek: még csütörtökön a mai üzemanyagok etanol tartalmának hála a benzin csövem előbb csöpögni kezdett majd eldurrant. Ha nincs a lelkiismeretes szerelői csapat és a „véletlenül van a raktáron ilyen nyomócső” szókapcsolat, sosem jutok le Szegedre. Így viszont másnap hibátlan üzemanyag-rendszerrel és egy rövid szatymazi kávézás után péntek délben gördültem be a rendezvény regisztrációs sátrához. A rendezők ajándék mosással váltottak meg az út porától és rovarjaitól, hogy csilloghassunk (csillag-hassunk) a Magyar Autóklub sátrában.
Petrol a regisztrációnál Megváltunk az út porától
És innentől csak várni és ámulni kellett: csak jöttek és jöttek a csodák. Gyönyörű és autentikus heckflosse-k (fecskefarkúak), állólámpások (/8-asok német területen), 123-asok és 124-esek minden motorral és kasznival, Baby Benzek (190-esek). Vonultak az urak: az S osztály minden generációja, olyan felszereltséggel, amit a gyártáskori adatlap csak elbír: 108-asok, 116-osok, 126-os gépek és bálna Mercik. 138 Mercedes regisztrációját fogadták el a rendezők – 138 válogatott darabét.
Az Autóklub sátra várja az első látogatókat ...Akik a nyitás után el is foglalták azt
Berendezkedtünk mi is az Autóklub sátrában, elhelyezve gépeinket és zászlóinkat és bizseregve vártuk a holnapot, hogy a szőnyegekkel és látvány elemekkel tuningolt helyszínen másnap a VIP közönséggel már nyitás előtt körbe járhassuk a teljes repertoárt. A főrendezővel beszélgetve kérdeztem rá: miért itt és miért Mercedes.
- Rendezvényszervezéssel foglalkozunk, és szegedi vagyok, emellett imádom ezeket a gépeket, nekem is 3 gépem itt van,” mutatott ujjával körbe, „van egy rajongói társaságunk is, és úgy gondoltuk van nyitottság a show-ra. – válaszolta Boros Gyula.
Az "1000 mérföldet" megjárt Gullwing Túlélve a Világháborút: 630 K
Mindkét nap teltház volt, azt hiszem ezt lehet kiváló megérzésnek nevezni. De vissza a legendákhoz: nem volt elég egyszer körbe mennem: mindkét nap többször sikerült újabb és újabb csodákba elmerülni, tulajdonosokkal és régi ismerősökkel összefutni. Időutazás volt az örök ifjú Kisapáti úrral beszélgetni és a háború előtti 630K technikai finomságait boncolgatni a felnyitott motortér előtt a dörzscsillapítástól a vákuumos üzemanyagszivattyúig. A tőle néhány méterre álló Gullwing (Sirályszárnyas 300 SL) tulajdonosával arról társalogtunk, mekkora technikai és erőnléti kihívás volt embernek és autónak a híres Milla Miglia ezer mérföldje ezzel a géppel. Ez a gépkocsi nem kirakati példány, valóban éli azt a verseny életet, amire tervezték. Ezüst fény és piros bőrszövet belső kárpitozás, erő és elegancia egyben. Aztán nem bírtam a véremmel: a japán piacra gyártott, igazolt AMG tuninggal ékesített E36 124 T (124-es kombi 3,6-os megpiszkált motorral, szoknyákkal) körbe csodálása után régi vágyam is teljesült. Beültem a csomagtartóból kihajtható hatodik-hetedik ülésbe, ami hátrafelé néz. Még tipródom, hogy hány km-t bírna ki a derekam és a hátam ebben a pózban.
E36 124 T kombi pótülésén, mint mókuskerékben "Kis fecske" is csinál nagy Show-t
Természetesen küldtem a képeket barátaimnak, akik nem tudtak eljönni, amikre elismerő jelzések érkeztek. „Az ott csak nem egy 190 EVO II?” küldte a kérdést távolból egy csillaggal fertőzött barátom az egyik panoráma képemre válaszul, „ilyet Magyarországon még nem láttam kiállítva.” Megnéztem, az volt, méghozzá az összesen legyártott 502 darabból a 130. példány. Azt is lassan meg kell szoknunk, hogy nemcsak gyönyörű történelmi járművek vannak Magyarországon a gyűjtőknél, hanem hogy hazánk ezen gépek restaurálása terén Európában kiemelkedik. Többször jártam már a Motor Classic műhelyeiben Tatabányán és adóztam csodálattal annak a technikának és fegyelemnek, amivel világszinten dolgoznak. Itt Szegeden sem csalódtam: Pagodákkal és egy 350-es V motorral gyártott 111-es cabrioval kápráztatták el a Show látogatóit. Az erre a két típusra specializálódott cég szinte újra elkészíti ezeket a járműveket. Talán nem meglepő, hogy a szépségverseny díjait ezek a gépek és a pályaversenyekre szánt EVO II nyerte el végül.
Háború után és háború előtt - 190 SL kontra 630K ....A kiállítás egy pontján mindegyik villogott és szirénázott
A szabadtéri és sátras helyek is ínyencségeket rejtettek, megőrzött és remekül felújított gépek sorakoztak. Az autók mögött szunnyadó sztorik akkor bújnak elő, amikor odalépünk a kiállítóhoz (tulajdonoshoz) és Ő mindent is elmesél nekünk: japánban dolgozó magyar származású német állampolgár rendelte meg a Baby Mercit a gyártól, melyhez a rendelés és az átvétel során keletkezett minden (de tényleg minden papírt) lefűzött és megőrzött. Döbbenten nézem az átadáskor készült polaroid képet és átadási cetlit, amire a tulaj nevét írták fel. A tulaj és az autó egymásra találásának minden pillanata életre kelt. Már csak hab a tortán, hogy a gép fényezése, felszereltségi elemei mind eredetiek, ez egy fellelt példány.
Előtte és utána..... ......Keresse meg a különbséget a két kép között!
Talán helyesen használom a túlcsordulás szót erre a hétvégére. A bontás és csomagolás után csendesen hazagurultunk, kicsit emésztve, kicsit újra élve a rendezvényt míg az éjszakai kilométereket pörgettük. Remélem lesz jövőre! Legyen!
A csillagos fertőzés átadva....
2024.05.08.