188

Klub

Mikromobilitás: közlekedési jövő és/vagy joghézagban sodródó veszélyforrás?

Mikromobilitás: közlekedési jövő és/vagy joghézagban sodródó veszélyforrás?

Az utóbbi hónapokban megszaporodtak a súlyos, sőt tragikus kimenetelű elektromos rolleres balesetek. Nemrég egy 16 éves fiút találtak eszméletlen állapotban az út szélén – mellette a rollerje hevert. A hasonló esetek száma aggasztóan nő, miközben a magyar közlekedési szabályozás még mindig nem ad egyértelmű iránymutatást ezen eszközök használatára.

 

❗️Szabályozás nélkül nem megy

A mikromobilitási eszközök használatának szabályozása késik– még az elektromos rollerek – jogi státusza is vitatott. A bírói gyakorlat egyre inkább járműként kezeli, de a hatályos KRESZ nem tartalmaz rendelkezéseket erre vonatkozóan. Ez komoly joghézagot jelent:

  • - Nem egyértelmű, hol közlekedhetnek: úttesten, kerékpárúton, járdán?
  • - Nem ismert milyen szabályokat kell követniük, a KRESZ vonatkozik-e rájuk.
  • - Ha szabályszegés vagy baleset történik, kérdéses a felelősség és a következmény is.
  • - A helyszínt elhagyó károkozó vagy akár sérült nem beazonosítható.
  • - Egy balesetben résztvevő vétlen károsult kártérítésére még akkor is kicsi az esély, ha ismert a károkozó, a kötelező felelősségbiztosítás csak bizonyos eszközökre van kiterjesztve.
  • - Nincs kötelező védőfelszerelés (bukósisak, fényvisszaverő mellény) előírás.

A Magyar Autóklub számos alkalommal felhívta a figyelmet: mielőbbi szabályozásra van szükség, nemcsak az új KRESZ részeként, hanem akár azt megelőzően, gyorsabb jogalkotási úton. A KRESZ teljes reformja időigényes folyamat, ez a probléma azonnali megoldást igényel.

 

Kötelező a biztosítás – de csak bizonyos rollerekre

Jelentős változás lépett életbe 2024. július 16-án: egyes elektromos rollerek immár kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (KGFB) kell rendelkezzenek. A biztosítás fenntartása az üzembentartó felelőssége (amely gyakran a tulajdonos vagy rendszeres használó), mivel ezek az eszközök nem kapnak forgalmi engedélyt vagy törzskönyvet, így nincs központi nyilvántartásuk sem.

Kikre vonatkozik a kötelező biztosítás?

  • - Azokra az elektromos rollerekre, amelyek tervezett maximális sebessége meghaladja a 25 km/h‑t, vagy
  • - amelyek saját tömege több mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességre képesek.

Kire nem vonatkozik?

  • - A könnyebb (≤ 25 kg), lassabb (≤ 25 km/h) rollerekre, amelyek  alacsonyabb kockázatúak.

Sajnos a valóságban sok üzembentartó nincs tisztában a kötelezettséggel: becslések szerint az érintett rollerek kevesebb mint harmadán van érvényes KGFB.

 

Amikor baj történik – ki viseli a következményeket?

Egy nemrég bemutatott fedélzeti kamerás felvételen például az látható, hogy egy rollerrel közlekedő nő szabálytalanul, körültekintés nélkül hajt át az úttesten. Az autós csak úgy tudta elkerülni az ütközést, hogy félrerántotta a kormányt – aminek következtében a jármű oszlopnak csapódott. A rolleres pedig segítségnyújtás nélkül elhajtott.

Fontos tudni: minden érintett közlekedő – legyen akár autós, akár rolleres – köteles megállni baleset esetén, és meggyőződni arról, történt-e sérülés, szükséges-e segítség. Ennek elmulasztása cserbenhagyásnak is minősülhet, és akár egy évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető.

Ha a baleset okozója elhajt és nem azonosítható, a vétlen fél semmilyen kártérítést nem kap, egyetlen lehetősége, hogy feljelentést tesz ismeretlen tettessel szemben, de a nyomozati eljárás sikere csekély.

 

A mikromobilitás haszna – ha jól használjuk

Fontos azonban kiemelni: az elektromos rollerek és más mikromobilitási eszközök nem ellenségei a városi közlekedésnek. Ellenkezőleg: ha megfelelően szabályozott és biztonságos keretek között használjuk őket, valódi alternatívát kínálhatnak az autózás helyett vagy mellett, rövid távon. Előnyeik:

  • - Környezetkímélő közlekedési forma
  • - Segíthet csökkenteni a belváros zsúfoltságát
  • - Gyors és rugalmas megoldás munkába járáshoz vagy ügyintézéshez

Ahhoz viszont, hogy ezek az előnyök érvényesülhessenek, szükség van egyértelmű jogi keretrendszerre, és a közlekedőknek ismerniük és betartaniuk kell az alapvető szabályokat, biztonsági előírásokat.

 

Mit tehetünk addig is?

Míg a szabályozás nem születik meg, minden rollerezőt arra kérünk:

  • - Ismerje meg a közlekedés alapvető szabályait, és alkalmazza is azokat!
  • - Viseljen bukósisakot és láthatósági felszerelést!
  • - Közlekedjen óvatosan és biztonságos sebességgel!
  • - Legyen tisztában a felelősségével, baleset esetén mindig álljon meg és nyújtson segítséget!
  • - Az üzembentartók (tulajdonosok): ellenőrizzék rollerük paramétereit (tömeg, sebesség), és ha szükséges, kössék meg a KGFB-t!

 

A közlekedés nemcsak jogszabályokról szól – hanem egymásra figyelésről, felelősségről és biztonságról is.

 

A Magyar Autóklub a jövőben is támogat minden olyan kezdeményezést, amely elősegíti, hogy a városi közlekedés biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és élhetőbbé váljon – mindenki számára.

2025.08.15.

 

 

Tudatos közlekedés – játékos formában is tanulható

A biztonságos közlekedés nemcsak szabályokról szól, hanem tudatosságról is. Ezt a szemléletet szeretnénk erősíteni a fiatalok körében is – éppen ezért hívtuk életre a MultiRider versenyt, ahol a résztvevők játékos formában tehetik próbára tudásukat, és tanulhatják meg, hogyan lehet felelősen közlekedni négy illetve két keréken is. Jelentkezési határidő: 2025. augusztus 24.

 

További információ:

 

 

 

További híreink