Az FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) négy régióból álló mobilitási ágazatának legfőbb célkitűzése, hogy az egész világon mindenki számára elérhető és megfizethető legyen a biztonságos és fenntartható közlekedés. Az I. Régió, amelynek a Magyar Autóklub is a tagja, 101 autó- és mobilitási klub szervezeteként 40 millió autós érdekeit képviseli Európában, Afrikában és a Közel-Keleten. Az I. Régió brüsszeli székhelyű európai irodájának egyik legfőbb tevékenysége, hogy az európai klubok, valamint azok tagjainak érdekeit képviseli az Európai Unió intézményei felé közlekedésbiztonsági, fogyasztóvédelmi, környezetvédelmi és fenntarthatósági területen és kérdésekben. A Magyar Autóklub szakmai és érdekvédelmi tevékenysége nemcsak hazai vonatkozásban jelentős, hanem tagja az FIA legjelentősebb régiós döntéshozó testületeinek, valamint a Mobilitás Világtanácsnak (World Council for Automobile Mobility and Tourism, WCAMT) is. Szakmai véleményünket kikérik az európai szabályozásban felmerülő kérdésekben, és közvetítjük azokat, illetve a mobilitási érdekeket a hazai szakminisztériumok, az FIA brüsszeli irodája és az európai döntéshozók között.
Ezért kiemelt jelentőségű számunkra is az a tény, hogy július 1-től kezdődött Magyarország fél évig tartó soros elnöksége az Európai Unió Tanácsában, ami egybeesik az Európai Parlament új ülésszakának kezdetével.
Jogalkotási javaslatok terén nem várható jelentős változás, mivel a magyar elnökség az előző belga elnökségtől örökölt jogalkotási ügyeket viszi majd tovább.
Az energetika terén Magyarország nem tervez új jogalkotási javaslatokat. Ehelyett az Európai Parlament és a Régiók Bizottsága kérésére a fókusz a geotermikus energia támogatására és a tagállamok elektromos hálózatainak fejlesztésére irányul majd.
Közlekedési kérdések tekintetében a magyar elnökség több kulcsfontosságú témával is foglalkozik majd. Ezek közé tartozik a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályokkal kapcsolatos kompromisszumok megtárgyalása, a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérésének javítása és az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség megerősítése. Emellett Magyarország az utasjogokkal, az intermodális árufuvarozással és a járművezetéstől való uniós szintű eltiltás bevezetésével is foglalkozik majd. Napirenden lesznek továbbá a vasúti infrastruktúra kapacitásának jobb kihasználásával kapcsolatos kérdések is.
2024.07.02.