A Euro NCAP ebben a hónapban három új modellt vetett alá szigorú tesztjeinek: a Cupra Tavascan sportos elektromos SUV-ját, az MG HS SUV-ját és a Ford Tourneo Courier egyterűjét. A két SUV megszerezte a Euro NCAP legmagasabb, ötcsillagos minősítését. A Ford új egyterűje viszont gyengébb, háromcsillagos eredményt ért el, de a vállalat ígéretet tett a fejlesztésekre.
A Cupra márka a SEAT sportosabb modelljeit képviseli, és az új Tavascan is hű maradt ehhez az irányvonalhoz. Az autó esztétikai vonzereje mellett magas szintű biztonságot nyújt az utasoknak, beleértve a gyermekeket is. Az aktív motorháztető védi a gyalogosokat, és a jármű gyorsan és hatékonyan reagál a kerékpárosok és motorosok jelenlétére a közlekedésben. Az alapfelszereltség része az indirekt vezető-állapotfigyelő rendszer, amely észleli a vezető fáradtságát, bár a figyelemelterelődését nem. A sávtartó rendszer finoman korrigálja a jármű irányát, ha elkezd kisodródni, kritikus helyzetekben pedig aktívan beavatkozik. Az intelligens adaptív tempomat (iACC) pedig alkalmazkodik a sebességhatárokhoz és az útviszonyokhoz. Összességében a Tavascan figyelemre méltó, ötcsillagos eredménnyel zárta a teszteket.
Az MG HS-t legutóbb 2019-ben tesztelte a Euro NCAP, amikor ötcsillagos minősítést kapott. Azóta a tesztprotokoll kétszer is szigorodott, de az MG lépést tartott a fejlesztésekkel, így a közepes méretű SUV 2024-ben is megszerezte az ötcsillagos minősítést. Ez jól mutatja, hogy a Euro NCAP továbbra is jelentős hatással van a járműbiztonságra, és hogy a gyártók, például az MG, elkötelezettek amellett, hogy alkalmazkodjanak és autóikat egyre magasabb teljesítményszintre fejlesszék. Az autó megfelelő védelmet nyújt a gyalogosok és kerékpárosok számára, és hatékony autonóm vészfékrendszerrel (AEB) van felszerelve, amely különböző sérülékeny úthasználókra is reagál. Emellett a jármű rendelkezik ún. "ajtónyitási balesetek" - az ajtó hirtelen nyílik ki egy hátulról érkező kerékpáros elé - elleni védelemmel is. Az eredmények alapján az MG HS méltó az ötcsillagos értékelésre a Euro NCAP 2024-es tesztjei szerint is.
A Ford Transit Courier haszongépjármű, amelyre a Tourneo Courier személyautó változata épül, 2024-ben platina minősítést kapott a Euro NCAP-től az aktív biztonsági technológiák alkalmazásának magas szintje miatt. Ugyanakkor, más eredmény született, amikor a járművet a Euro NCAP személyautó-protokollja szerint tesztelték. Az oldalirányú ütközéses teszt során a hátsó üléssorban ülő kisebb testméretű nő fejének védelme gyenge minősítést kapott. Ez a hátsó biztonsági övek, az előfeszítők és a terheléskorlátozók gyenge teljesítményére utal. Az autó háromcsillagos értékelése meglepően közepes eredmény a Fordtól, de az Euro NCAP tudomása szerint a gyártó fejlesztéseket tervez a közeljövőben, és az új változat 2025-ben újraértékelésre kerül majd.
A Euro NCAP szigorú elvárásokat támaszt a gyártókkal szemben, ám szorosan együttműködünk az iparággal, hogy olyan tervezési változtatásokat ösztönözzünk, amelyek életeket menthetnek. Ahogy protokolljainkat tovább szigorítjuk – új irányelvekkel a biztonsági technológiákra és a sérülékeny közlekedők védelmére fókuszálva –, gondoskodunk arról, hogy az új autójában alapfelszereltségként megtalálható legyen a lehető legjobb biztonsági rendszer, amely maximálisan biztonságossá teszi az utazást. A Euro NCAP 2026-os protokolljai már elérhetők az iparág számára, bemutatva azokat a jövőbeni biztonsági újításokat, amelyekkel bővül a tesztprogramunk. - Dr. Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára.
A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.