A Euro NCAP legfőbb célja továbbra is elősegíteni minden közlekedő biztonságát, miközben egyre nagyobb aggodalomra ad okot az autók mérete.
LEUVEN, BELGIUM – 16 új autó tesztelésével a Euro NCAP ismét felhívta a figyelmet folyamatos törekvésére, hogy javítsa a járművek biztonságát minden közlekedő számára.
Az Audi, Dacia, Ford, MG, Opel/Vauxhall, Peugeot, Renault, Tesla, Voyah és Volkswagen legfrissebb modelljeit vetették alá az Euro NCAP pártatlan biztonsági értékelésének, amely magában foglalja az ütközésvédelem, baleset-megelőzés és az ütközés utáni biztonság vizsgálatát is. Ötcsillagos minősítést kapott az új Audi A5 plug-in hibrid (2024), az Audi Q5, a VW Tayron, az MG MGS5 EV, a Tesla Model 3, a Toyota C-HR PHEV (2024), valamint az újonnan piacra lépő, a Voyah COURAGE. Az opcionális biztonsági csomaggal felszerelve a Kia EV3 is öt csillagot szerzett. A teljesen elektromos Renault 4 (2024), a Ford Tourneo Custom (beleértve a tisztán elektromos változatát), a Kia EV3 (biztonsági csomag nélkül), az Opel Grandland (az Egyesült Királyságban Vauxhall Grandland), a Peugeot 3008 és 5008, valamint a Volkswagen Transporter egyaránt négycsillagos minősítést ért el. A Dacia új, pénztárcabarát modellje, a Bigster (2024) három csillagot kapott, ezzel is megerősítve a márka egyszerű, költséghatékony imagét.
Az Euro NCAP az autók biztonságát frontális, oldalsó és hátsó ütközési tesztek segítségével értékeli, továbbá vizsgálja a gyalogosvédelem, illetve a balesetmegelőző rendszerek – mint például a vészfékasszisztens – hatékonyságát is. A tesztek célja átfogó képet adni a járművek biztonsági teljesítményéről. Nemcsak az utasok védelme számít, hanem az is, milyen veszélyt jelent az autó más közlekedőkre, például gyalogosokra vagy más járművekre nézve.
Az utóbbi időben az tapasztalható, hogy a vizsgált járművek egyre nehezebbek. Ezt a legújabb teszteredmények is megerősítik. Az elmúlt 10 évben az Európában értékesített autók átlagos tömege 100 kilogrammal nőtt. Ennek fő oka az SUV-k töretlen népszerűsége, amik 2024-ben az újautó-eladások 54%-át tették ki Európában (az Egyesült Királyságban 33%), valamint az elektromos meghajtás térnyerése. Ez a járművek tömegének és méretének növekedéséhez vezetett, ami komoly vitákat váltott ki, hiszen negatív hatással lehet a közlekedésbiztonságra és a szén-dioxid-lábnyomra is.
2020-ban a Euro NCAP frissítette az ún. frontális eltolásos ütközési tesztjét, amelyben azt vizsgálják, hogyan viselkednek a járművek egy másik autóval történő frontális ütközés során. Ennek az egyedi tesztnek – progresszív deformálódó akadály mobil elmozdulással (Mobile Progressive Deformable Barrier - MPDB) – során egy mozgó akadály segítségével szimulálható egy frontális ütközés egy tipikus középkategóriás (1400 kg) családi autóval. Az ütközés 50 km/h sebességgel, 50%-os átfedéssel történik. Az MPDB teszt bevezetése nemcsak az utasvédelemre segít rávilágítani, hanem arra is, hogy az autó milyen mértékben jelent veszélyt más járművekre.
Az MPDB lassulásának mértéke az ütközés során és a vizsgálati járműnek a deformálódó akadályon hagyott „lábnyoma” azt szimulálja, hogy a jármű milyen módon lépne kölcsönhatásba egy másik járművel frontális ütközés során. Ha az akadály nagy erővel fékeződik le, illetve az ütközési zónában jelentős deformáció keletkezik, az a gyenge „kompatibilitás” jele. A valóságban az ilyen járművek nem nyelik el hatékonyan az ütközési energiát, és veszélyt jelenthetnek másokra.
Bár a most tesztelt 16 modell mindegyike jól teljesített az utasvédelem terén, az MPDB-teszt kimutatta, hogy egyes típusok jelentős veszélyt jelenthetnek más járművek utasaira frontális ütközés esetén. Az Audi Q5 – egy középkategóriás SUV, 2245 kg-os tömeggel – gyenge kompatibilitást mutatott egy szembejövő autóval való ütközés során. Az MPDB lassulásának elemzése, valamint a deformálódó akadály sérülései azt mutatták, hogy a Q5 elülső szerkezetének egyes részei különösen veszélyesek lennének egy ütközés során. A Volkswagen Tayron, szintén egy középméretű SUV, hasonló értékelést kapott.
Ez azonban nem egyedi eset. Korábban a Euro NCAP maximális büntető pontot adott többek között a BMW iX, a Land Rover Defender, a NIO ES8 és a Polestar 2 modelleknek is. Pontlevonást kapott a kompatibilitás miatt továbbá az Alfa Romeo Tonale, a BMW 2 Coupé és a Genesis GV80 is. Ezzel szemben pozitív példaként említhető a Mazda CX-60 és CX-80, amelyeknél a gyártó különösen nagy figyelmet fordított az energiaelnyelő, terheléselosztó elülső szerkezet kialakítására.
Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy az, hogy egy modell gyenge kompatibilitási értékelést kap a súlya vagy az elülső szerkezet felépítése miatt, még nem jelenti, hogy alapvetően nem biztonságos a jármű. Az Audi Q5 például minden más Euro NCAP-tesztkategóriában kiválóan teljesített, így az MPDB-tesztből adódó levonás ellenére is elérte az ötcsillagos minősítést. A Volkswagen Tayron szintén kiemelkedően szerepelt az egyéb biztonsági teszteken és ennek megfelelően szintén öt csillagot kapott.
A Euro NCAP felszólítja a gyártókat, hogy ne elégedjenek meg a jelenlegi helyzettel, hanem javítsák a jövőbeli modellek ütközési kompatibilitását. Az MPDB-teszt lehetőséget biztosít a gyártóknak arra, hogy úgy tervezzék meg a személygépkocsijaikat és kisteherautóikat, hogy azok jobban védjék az utasokat frontális ütközés esetén. A Euro NCAP átfogó tesztprogramja garantálja, hogy az európai vásárlók a világ legszigorúbb biztonsági előírásainak megfelelő autókat használjanak, és hogy Európa továbbra is az autóbiztonság globális élvonalában maradjon.
„Amikor az Euro NCAP 2020-ban bevezette az MPDB-tesztet, az volt a célja, hogy megvizsgálja, mennyire hatékonyan védik az autók az embereket az egyik leggyakoribb – és legveszélyesebb – balesettípusban, az eltolt, frontális ütközésben.
Azóta a Euro NCAP reagált az autók méretének és tömegének növekedésére, és módosította a teszt pontozási rendszerét annak érdekében, hogy arra ösztönözzék a gyártókat, hogy a nehezebb autóik ne okozzanak aránytalanul nagy károkat a könnyebb járművekben. Ugyanakkor a kisebb, könnyebb autók gyártói is hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a tesztekből.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a gyártók képesek olyan elülső szerkezet tervezésére és gyártására, amely jobban kezeli a jármű tömegét és a frontális ütközéskor fellépő hatalmas lassulást. Hiszünk benne, hogy a Euro NCAP független tesztelése érdemi javulást hoz majd ezen a kritikus biztonsági területen, és továbbra is figyelemmel kísérjük a piac fejleményeit.” — Dr. Aled Williams, az Euro NCAP programigazgatója
Legfrissebb Euro NCAP eredmények (2025. május):
Modell |
Értékelés |
Audi A5 PHEV (2024) |
5 csillag |
Audi Q5 (2025) |
5 csillag |
Dacia Bigster (2024) |
3 csillag |
Ford Tourneo Custom (2025) |
4 csillag |
Ford E-Tourneo Custom (2025) |
4 csillag |
Kia EV3 (2025) |
4 csillag; 5 csillag (biztonsági csomaggal) |
MG MGS5 EV (2025) |
5 csillag |
Opel/Vauxhall Grandland (2025) |
4 csillag |
Peugeot 3008 (2025) |
4 csillag |
Peugeot 5008 (2025) |
4 csillag |
Renault 4 E-Tech Electric (2024) |
4 csillag |
Tesla Model 3 (2025) |
5 csillag |
Toyota C-HR PHEV (2024) |
5 csillag |
Voyah COURAGE (2025) |
5 csillag |
VW Tayron (2025) |
5 csillag |
VW Transporter (2025) |
4 csillag |
A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.
2026-tól a Euro NCAP új módon értékeli majd a személyautók biztonságát, ám az ötcsillagos minősítés továbbra is a járművek biztonságának megbízható és elismert fokmérője marad.