Európa vezető navigációs rendszer forgalmazója, a holland TomTom N.V. a napokban közreadta friss forgalmi elemzéseit, mely alapján 2024-ben Budapesten jelentősen, 46%-kal nőtt a torlódásokban elvesztett idő. Így tavaly Budapest 5 km sugarú belső zónájában a 10 kilométeres napi csúcsórai autózás összes idővesztesége egy évre vetítve átlagosan 110 óra volt, miközben a hasonló méretű Bécsben csak 95 óra, Prágában 92 óra, Varsóban 90 óra, Münchenben 80 óra, és a térségben egyedül a bukaresti torlódási jellemzők (150 óra) rosszabbak a budapestinél.
A magyar főváros esetében a közlekedési infrastruktúra majdnem minden fő szegmensét tekintve elmaradás mutatkozik, például Bécs vagy Prága felszereltségéhez képest. Utóbbiak belső útgyűrűi például jóval kapacitívabbak, mint nálunk. Budapesten a hídkapacitások is elmaradnak az ideálistól, például Bécs, Párizs, London azonos folyószakaszát másfélszer jobb autós hídkínálat jellemzi.
Jelentős probléma, hogy a környezettudatosság jegyében a fejlett etalonvárosok autómentesítési példáit igyekszünk utánozni, holott eleve lemaradásban vagyunk. Elfogadhatatlan, hogy az alternatív kínálat megteremtéséről ma Budapesten senki sem beszél.
A cikk teljes verzióját ide klikkelve olvashatják el.
2025.01.14.