Azonnali honosítás is elérhető – a torlódásokat nem az ügyfélszám, hanem a hatósági ügyek sokasága okozza
A járműhonosítás nem egyszerűsítésre, hanem szakmai szűrésre szorul
Az utóbbi időszakban egyre több figyelem irányul a külföldről behozott gépjárművek magyarországi forgalomba helyezésének folyamatára. A híradások gyakran emlegetik a hosszú várakozási időket, mint az egyszerűsítés szükségességének fő indokát. Azonban a jelenlegi torlódásokat nem az általános kapacitáshiány vagy túlzott ügyfélszám okozza, hanem elsősorban a kormányhivataloknál tapasztalható humánerőforrás hiány, valamint a rendszer megosztott, bonyolult és bürokratikus jellege.
A Magyar Autóklub – mint az egyik legtapasztaltabb szereplő a járműhonosítási eljárások terén – országos hálózatában jelenleg is több helyszínen biztosít akár 48 órán belüli időpontokat a honosítási ügyintézéshez, ezzel komolyan támogatva a kormányhivatalok feladatellátását.
A jelenlegi szabályozás a különleges eseteket egy kalap alá veszi az egyszerűbb ügyekkel. (pl. az EU tagállamokból érkező járművek lejárt műszakival csak a hatóság állomásain vizsgázhatnak). Ez a megközelítés indokolatlan torlódást eredményez a kormányhivataloknál, és lassítja azoknak az ügyfeleknek az ügyintézését is, akik minden szükséges dokumentummal rendelkeznek. Éppen ezért kulcsfontosságú lenne olyan szabályozási módosítás bevezetése, amely egyszerűsíti az eljárásrendet, csökkenti a kizárólag hatósági ügykezelést igénylő esetek számát, és lehetővé teszi a szakmailag felkészült, független szereplők nagyobb bevonását.
A Magyar Autóklub évek óta végez honosítási tevékenységet, és országos lefedettséggel, tapasztalattal, szakértelemmel áll minden olyan ügyfél rendelkezésére, aki járművét szabályosan, gyorsan és biztonságosan szeretné magyar rendszámmal forgalomba helyezni.
Fontos kiemelni, hogy a járműhonosítás nem csupán egy műszaki átvizsgálást jelent. Az eljárás során idegen nyelvű dokumentumokat kell értelmezni, figyelembe kell venni a külföldi szabályozásokat, pontosan meg kell állapítani a jármű műszaki adatait és származási helyét. Mindez speciális szaktudást és gyakorlatot igényel – olyan kompetenciákat, amelyek nem minden vizsgaállomáson adottak. Egy elhibázott döntés – például egy hibás környezetvédelmi besorolás – akár adókiesést is okozhat, míg egy helytelenül forgalomba helyezett jármű közlekedésbiztonsági kockázatot is jelenthet. Éppen ezért kiemelten fontos a nem megfelelő vagy valótlan adattartalmú okmányok kiszűrése – hiszen ezek mögött akár tisztázatlan hátterű járművek is állhatnak.
Bár a rendelet változtatás célja az eljárások egyszerűsítése és a várakozási idők csökkentése lenne, a társadalmi egyeztetésre bocsájtott jogszabálytervezet alapján egy bonyolultabb, bürokratikusabb és még inkább széttöredezett rendszer látszik körvonalazódni – több résztvevő bevonásával, kellő szakmai előkészítés nélkül. Ez szakmai szempontból komoly aggályokat vet fel.
A rendszer kapacitásának bővítése valóban szükséges lehet, de csak ellenőrzötten, szakmai garanciák mentén. Minden honosítási jogosultságot elnyerni kívánó vizsgaállomás számára szigorú, egységes minősítési feltételeket kellene meghatározni már az engedélyezés előtt. Ezzel párhuzamosan szükség lenne egy központi, egységes tudásbázis és eljárásrend kialakítására is.
A rendszer átalakításának másik sarokköve az ügyfelek megfelelő tájékoztatása. Fontos, hogy a gépjármű-tulajdonosok valós, naprakész információk alapján dönthessenek arról, hol és milyen feltételekkel tudják leggyorsabban intézni a honosítást. A Magyar Autóklub ennek érdekében honlapján folyamatosan frissíti az elérhető időpontokat, és ügyfélszolgálatán keresztül minden érdeklődőnek segítséget nyújt a dokumentáció előkészítésében is.
Összességében tehát a járműhonosítás kérdése nem csupán egy adminisztratív folyamat, hanem komoly jogi, szakmai és közlekedésbiztonsági kérdés is. A rendszer reformja elkerülhetetlen, de nem történhet előkészítetlenül. A gyors ügyintézés nem zárja ki a szakszerűséget – feltéve, hogy megfelelő szakmai háttérrel, tudással és kontrollal valósul meg.
2025.06.06.