Az Euro NCAP közzé tette számos jól ismert márka új modelljének biztonsági értékelését. Kiábrándító a hír, hogy a Dacia Duster és a Suzuki Swift csak három csillagot kapott. Ugyanakkor a Mercedes-Benz E-osztály, a VW Passat és ikertestvére, a Škoda Superb, valamint a Škoda Kodiaq elnyerték a Euro NCAP legmagasabb, ötcsillagos besorolását. A BMW X2, továbbá a Renault Espace és Rafale modelljei szintén 5 csillagos minősítést kaptak.
A Dacia jól ismert "sallangmentes" értékesítési stratégiája nevében a márka eddig mellőzte az aktív biztonsági technológiákat a megfizethetőség javára. A Suzuki régóta a kis méretű, egyszerű és megfizethető autók gyártója. Nem meglepő tehát, hogy a Duster és a Swift egyaránt csak három csillaggal került ki az Euro NCAP tesztjeiből. A jogszabályok azonban ma már megkövetelik, hogy minden autóban legyen autonóm vészfékezés- és sávtartó rendszer, intelligens sebesség-asszisztens és a vezető fáradtságát észlelő berendezés. A Duster és a Swift teljesíti ezeket az előírásokat, de a kötelezőnél többet nemigen nyújt. Az aktív biztonság terén a Euro NCAP 5 csillagos minősítésre vonatkozó elvárások lényegesen magasabbak, mint a jogszabályi előírások. Kiábrándító módon az autók utasvédelme is visszafogott ambíciókat mutat, hasonlóan szerény szintű felnőtt utasvédelemmel kiegészülve. A gyermek utasok védelme terén a Dacia román gyártmányú kis SUV-ja felülmúlja az apró Swiftet, az utóbbi ugyanis csupán marginális, vagy bizonyos esetekben egyenesen gyenge védelmet nyújt.
A német és cseh modellek ezzel szemben általánosságban jól teljesítenek, az E-osztály, a Kodiaq és a Škoda által fejlesztett Passat/Superb kettős egyaránt öt csillagot kapott. Az összes modell példás szintű utasvédelmet biztosít, a Passat és a Superb mind a négy teljes körű törésteszt során megfelelő védelmet nyújtott a felnőtt és gyermek utasok minden kritikus testrészének. Mindazonáltal az E-osztály a gyalogosok védelme tekintetében közel járt az alsó határértékhez. A gyalogosok medencéjének védelmére csak egy töredékpontot kapott, és ezzel igen közel került ahhoz, hogy elveszítsen egy csillagot az Euro NCAP legújabb protokolljai szerint. A BMW X2 az X1 ikertestvéreként öt csillagot kapott a 2022-es protokollok alapján, viszont az E-osztályhoz hasonlóan gyengén teljesített a gyalogosok medence-védelmét tesztelő szituációkban. A Renault Espace és a Rafale szintén öt csillagos minősítést kaptak.
Dr. Michiel van Ratingen, a Euro NCAP főtitkára szerint: "Ez a legutóbbi kiadás a különböző autómárkák biztonsági törekvései közötti növekvő szakadékról árulkodik. A csillagok közötti különbség részben annak az eredménye, hogy az autók milyen szegmensekben versenyeznek, de a Euro NCAP szerint ez a márkák prioritásait is tükrözi. Egyesek, mint például a Mercedes-Benz, a Škoda, a VW, a BMW és a Renault, meg vannak győződve arról, hogy ügyfeleik elkötelezettek a biztonság iránt, és ezért ez a termékkínálatban magasabb értéket képvisel. A Dacia és a Suzuki esetében a megfizethetőségen van a hangsúly, de a vásárlóknak nem lehet kétségük afelől, hogy a Duster és a Swift mellett a piacon vannak olyan konkurens járművek, amelyek lényegesen magasabb szintű biztonságot kínálnak. Ez olyasmi, amit nem lehet beárazni."
A tisztán elektromos Mercedes-Benz G580 EQ technológiával kiegészülve a 2019-ben tesztelt G-osztály egyik változata.
A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.
2024.07.12.