188

Klub

A MAK állásfoglalása a pesti alsó rakpart BKK által kidolgozott fejlesztési terveinek kapcsán

A MAK állásfoglalása a pesti alsó rakpart BKK által kidolgozott fejlesztési terveinek kapcsán

 

A Magyar Autóklub (MAK) néhány napja értesült a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapján olvasható hír megjelenéséről, miszerint a társaság az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítésére vonatkozó tervek alapján benyújtotta pályázatait az Európai Unióhoz, hogy a pesti alsó rakpart fejlesztésének első üteme megvalósulhasson, egyúttal kilátásba helyezte a közbeszerzés kiírását is. A MAK határozott véleménye, hogy a megfogalmazott tervek ellentétesek a Főváros és 16 civil szervezet 2022. október 27-én aláírt megállapodásával*, melyben a következőket rögzítették a felek:

„A Fővárosi Önkormányzat a partnerségben szereplő érdekvédelmi szervezetek javaslatait figyelembe véve vállalja, hogy a pesti alsó rakpart fejlesztése során tekintettel lesz a közlekedési hálózat egészének működésére, és első lépésben csak a rakpart fejlesztésének azon elemeit valósítja meg, amelyek megvalósítása nem érinti a pesti alsó rakpart közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét, a forgalmi áteresztőképesség nagyságrendi megtartása mellett. A Fővárosi Önkormányzat a Partnerekkel közösen kidolgozandó mérési sztenderdek alapján monitoringrendszert állít fel a további tesztidőszakok eredményeinek értékelésére.”

Hangsúlyozzuk, hogy a monitoringrendszer felállítására és az átalakítás várható forgalmi hatásainak értékelésére ez idáig nem került sor. Fontos megjegyezni azt is, hogy – a nyilvánosan elérhető forgalomfigyelő szolgáltatók mérései alapján – az árvízi napokon egész Budapesten és az agglomerációs településeken egyaránt lelassult a forgalom. A fentiekre tekintettel megállapítható, hogy a döntés idő előtti és ellentétes a főváros vállalásával.

Az Autóklub a kérdéses terveket korábban megkapta véleményezésre, de szakmai észrevételeinket a Főváros rendre lesöpörte az asztalról, s nem biztosított megfelelő lehetőséget az érdemi párbeszédre. A lezárási célokkal összefüggésben rendkívül súlyos aggályaink vannak, egyszersmind elengedhetetlennek tartjuk a tényleges, nyilvánosság elől eddig elzárt forgalomtechnikai tervek közzétételét és érdemi megvitatását.

Az Erzsébet híd térségére kiterjedő, első ütemben megvalósuló autómentesítés igen jelentős kapacitáscsökkentést hozna magával, a rakparti útvonal fokozatos megfojtásához vezetne, s a forgalom lakóutcákra terelését eredményezné. Nyilvánvaló ugyanis, hogy az alsó rakparti forgalom Március 15-i téri felső rakpartra irányítása – a járművek bonyolult csomóponton történő átvezetése következtében – jelentős kapacitáskiesést hoz. Nem mellesleg azzal jár, hogy az ötödik kerület térségében nő a torlódás és a helyi károsanyag-kibocsátás.

A Főváros először 2023 őszén állt elő a szóban forgó elképzeléssel, és az akkori tiltakozásunk során ígéret született arról, hogy az önkormányzat egyeztet a megállapodásban résztvevőkkel. Ilyen egyeztetésre azóta sem került sor, sőt a közreadott egyszerűsített tervlapokból olyan fontos kérdésekre sem kapunk választ, mint például, hogy mekkora lesz a rakparti útvonal kapacitáscsökkenésének mértéke. További probléma, hogy jelenleg a Belgrád rakpart az Irányi utcánál csak déli irányban járható, az Észak felé tartó forgalmat a Jane Haining rakpart Erzsébet híd alatti szakasza vezeti el. A bemutatott tervekből nem derül ki, hogy – a Jane Haining rakpart kiesése után – miként tervezik megoldani a felső rakpart kétirányú forgalmát. A rakpart kétirányú járhatóságának megszűntetésére vonatkozó kérdéseinkre egyszer sem érkezett kielégítő magyarázat, a Főpolgármesteri Irodának szeptember 3-án küldött levelünkre pedig már választ se kaptunk. Ugyan az Erzsébet híd térségénél tervezett beavatkozás csak a rakparti útvonal csekély részét érintené, úgy gondoljuk, e szakasz kiesésével a rakparti úttengely egészét „trombózis” jellegű trauma érné, különösen északi irányban.

Fontos szóvá tenni, hogy a Főváros végleges céljait tükröző tervek szintúgy elkészültek már. Ezekből kiderül, nemcsak az autóforgalmat irányítanák véglegesen és teljes mértékben a lakosság által leggyakrabban igénybe vett területekre, lakóutcákba, hanem a lezárandó rakpartrész Lánchídnál és Szabadság hídnál elképzelt végcsomópontjait is olyan megoldásokkal tervezték meg, hogy azok a lehető legjobban gátolják a forgalmat, a város normális működését. Ráadásul minderről a városvezetés annak ellenére döntött, hogy még az általa megrendelt közvéleménykutatás (Medián, 2020. július) szerint is jóval többen támogatnák a kompromisszumos, „időszakos sétány” megoldást, mint az autóforgalom végleges, teljes kitiltását.

 

Budapest, 2024. október 16.

 

* A megállapodás a budapest.hu/api/file/doc/rakpart-nyilatkozat-221027.pdf címen érhető el.

További híreink