188

Klub

Minden hajtásláncnak zöldebb célkitűzésre van szüksége

Minden hajtásláncnak zöldebb célkitűzésre van szüksége

A GREEN NCAP IGAZOLTA, HOGY MINDEN HAJTÁSLÁNCNAK ZÖLDEBB CÉLKITŰZÉSEKRE VAN SZÜKSÉGE

A Green NCAP ma közzé tette hét különböző hajtásláncú jármű értékelésének eredményeit: három elektromos jármű a Teslatól, a Renault-tól és az MG-től, három hibrid autó a Mazdától, a Mitsubishitől és az Alfa Romeotól, valamint egy tisztán benzinmotoros autó a BMW-től, amelyek mindegyike nemrég került az európai piacra. Az eredmények választ adhatnak néhány olyan kérdésre, amelyet a vevők új autó vásárlásakor feltesznek maguknak, például, hogy a hibridek megfelelnek-e a technológiájukkal szemben támasztott környezetbarát elvárásoknak? A Green NCAP kimutatta, hogy ha a gyártók nem kötelezik el magukat a fenntarthatóság mellett, a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás csökkentésével és a hatékonyság növelésével, akkor az autók a hajtásláncuktól függetlenül nem biztos, hogy olyan zöldek, mint amilyennek beállítják őket.

„A Green NCAP arra bátorítja a fogyasztókat, akiknek fontos a környezetterhelés csökkentése, hogy fordítsanak figyelmet a leendő autójuk teljesítményének apróbb részleteire. Rendkívül fontos, hogy az új vásárlók figyelembe vegyék a független fogyasztói tájékoztatókat, hogy a vezetési preferenciáikhoz igazodó, zöldebb választást hozhassanak. A "hibrid" címke nem jelenti automatikusan azt, hogy a jármű jobb teljesítményt nyújt, mint egy jól működő, belső égésű motorral hajtott jármű. A gyártók a hibridizáció különböző szintjeit kínálják a különböző igények kielégítésére. Ugyanakkor egyes esetekben a nagyobb teljesítmény nem feltétlenül jár nagyobb környezeti terheléssel.” Mondta a Green NCAP műszaki vezetője, Aleksander Damyanov.

A Tesla Model S modellnek nemcsak az innovatív technológiai jellemzői lenyűgözőek, hanem az energiahatékonysága, a teljesítménye és a hatótávolsága is. Az AWD Dual Motoros kivitel volt a tesztelt változat, 100 kWh akkumulátorkapacitással és lenyűgöző teljesítmény- és nyomatékkibocsátással (504 kW, 842 Nm). A zászlóshajó Model S példát mutat a tisztán elektromos luxusautók szegmensében a nagy és kiegyensúlyozott valós terepen nyújtott akár 630 km-es (kb. 391,46 mi) hatótávolságával, intelligens hőkezelésével és magas hatékonyságával. A jármű kompromisszumok nélkül a hatékonyságra és a hőkomfortra összpontosít így könnyedén megszerezte mind az 5 zöld csillagot, és 97%-os átlagértéket ért el, ami mindössze 1%-kal kevesebb, mint a tavaly tesztelt Model 3 esetében.

Hasonló módon a Mazda CX-60 a teljesítményre és a nyomatékra összpontosítva egy nagyméretű, luxus SUV (Sports Utility Vehicle), és állítólag a Mazda eddigi legerősebb szériaautója. Az autó egy plug-in hibrid, és elektromos hajtásláncát használja, hogy kielégítse a fogyasztók nagyobb teljesítmény iránti vágyát, ami következésképpen hatással van az üzemanyag- és energiafogyasztásra. A károsanyag-kibocsátási mutatói nem túl lenyűgözőek. A Tiszta Levegő Indexen 10-ből csak szerény, 5,4 pontot kapott. Ennek eredményeképpen a jármű átlagpontszáma a hozzáadott robusztussági besoroláshoz szükséges küszöbérték alá esik, és az autót csak a standard tesztek alapján értékelik. A CX-60 Plug-In Hybrid 48%-os átlagértéket kapott, és 2½ zöld csillagot szerzett.

A két mild-hibrid (lágy hibrid) gyengén teljesített a mostani teszteken. A japán Mitsubishi ASX egy kompakt SUV, 1,3 literes turbófeltöltős benzinmotorral, amelyet gyenge mild-hibrid rendszer támogat. A tesztelt fogyasztási értékek 6 l/100 km körül alakultak, de az autópálya teszten, erőteljes gyorsításnál a mutató 8,1 l/100 km-re emelkedett. A szennyezőanyagokat átlagosan jól kezelte, bár az ammónia (NH3) és a szén-monoxid (CO) kibocsátási értéke lehetne jobb is. A Mitsubishi ASX 41%-os átlagértéket és 2½ zöld csillagot érdemelt ki.

Az Alfa Romeo Tonale egy elegáns SUV, 1,5 literes turbófeltöltős benzinmotorral, amelyet egy 48 V-os mild-hibrid rendszer támogat. A Mitsubishihez hasonlóan a szennyezőanyagokat átlagosan kezeli, de a megnövekedett ammóniakibocsátás és a szén-monoxid kezelése kihívást jelent ennek az olasz autónak. A fogyasztási értékek helyzettől függően alakulnak - a standard On-road Drive teszten elért 5 l/100 km körüli értéktől az autópályás teszten produkált 8,3 l/100 km-ig. Az Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT 48V-Hybrid 42%-os átlagértéket ért el, és 2½ zöld csillagot kapott.

Lehet, hogy egyes mild-hibridek nem váltják be a hozzájuk fűzött zöldebb elvárásokat, de az elektromos járművek még mindig teljesítik az ígéreteiket. Ebben a tesztkörben a történelmi angol márka, az MG 5 csillagos minősítést ünnepelt az MG 5-össel. Ez a teljesen elektromos kombi 115 kW maximális teljesítményt és 61 kWh beépített akkumulátor kapacitást biztosít. A várakozásoknak megfelelően a -7°C-os hideg környezet teszt jelentős energiaigény növekedést mutatott, de ez az utastér gyors felfűtésének és a hideg, téli körülmények közötti megfelelő hőkomfort biztosításának tudható be. Az akkumulátorkapacitási teszt során a járművet 11 kW töltőteljesítménnyel töltötték, és a hálózatról az akkumulátorba történő kimeneti hatékonyság lenyűgöző, 92%-os értéket produkált. Az MG 5 95%-os átlagértékkel és 5 zöld csillaggal végzett. A múlt hónapban a Green NCAP bejelentette új életciklus-értékelési (Life Cycle Assessment - LCA) díját, és a számítások azt mutatják, hogy az MG 5 az európai átlag alapján viszonylag alacsony becsült LCA értékkel rendelkezik, és megfelel az életciklus-értékelési díj kritériumainak.

Az Euro NCAP már jó ideje a furgonok és többcélú járművek (Multi-Purpose Vehicles - MPV) biztonsági felszereltségi szintjének emelését tűzte ki célul, de a hosszú távú fenntarthatóságnak is fontos hajtóerőnek kell lennie a gyártók számára. A Green NCAP most bemutatja az első olyan elektromos MPV-t, amelyet a szervezet szigorú előírásai szerint teszteltek: a Renault Kangoo E-Tech-et. Ez egy tisztán elektromos jármű, amely fejlett áruszállítási képességeket kínál, és a kis- és középvállalkozásokat célozza meg. Viszonylag kis akkumulátorával (45 kWh) az autó elsősorban rövidebb távolságokra használható. A jármű a hálózatról az akkumulátorba történő kimeneti hatékonyság terén 84%-os eredményt ér csak el, amely alulmarad a mai elektromos autók szokásos értékéhez képest. 90%-os átlagértékkel a Kangoo E-Tech éppen csak eléri az 5 zöld csillagos értékelést.

Jelen kiadás egyetlen tisztán benzinmotoros járműve, a BMW X1 sDrive18i, egy kis SUV, amely 100 kW csúcsteljesítményt nyújt, ami a jelenleg kínált X1-es változatok közül a legalacsonyabb. A legtöbb benzinüzemű autóhoz hasonlóan ez is a legrosszabb pontot kapta az Üvegházhatású Gázok Indexen a kipufogócsőnél mért CO2-kibocsátás miatt. Az X1 legerősebb tulajdonsága ugyanakkor a kipufogógázok utókezelése. A Tiszta Levegő Indexen a BMW nagyon jó teljesítményt nyújtott, amivel 10-ből 7,7 pontot érdemelt ki. A BMW X1 45%-os átlagértéket ért el, és 2½ zöld csillagot kapott.

 

A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.greenncap.com weboldalra.

 

2023.11.29.

További híreink