188

Klub

Green NCAP: a bioetanol jelentős előnyökkel jár

Green NCAP: a bioetanol jelentős előnyökkel jár

A Green NCAP felhívja a figyelmet az alternatív üzemanyag, a bioetanol üvegházhatású gázok kibocsátására gyakorolt pozitív hatására

A Green NCAP ma közzé teszi hat autó értékelését: az 1.6 T-GDI 48V-os mild-hibrid rendszerrel felszerelt Kia Sportage-ét; a T180 Mercedes-Benz T-osztályét; a D350 Land Rover Range Roverét; az 1.0 EcoBoost mild-hibrid rendszerrel felszerelt Ford Focusét és végül az 1.0 EcoBoost Flexifuel Ford Pumáét, amelyet a Green NCAP két különböző üzemanyaggal tesztelt: a hagyományos E10-es benzinnel és a majdnem tiszta E85-ös bioetanollal. A teszteredmények azt mutatják, hogy a bioetanol jelentős előnyökkel jár az üvegházhatású gázok általános csökkentése és a globális környezeti hatás szempontjából.

A bioetanol egy alternatív üzemanyag, amely egyre nagyobb érdeklődésre tart számot néhány európai országban, különösen Franciaországban, ahol az árak jelentősen alacsonyabbak, az infrastruktúra kapacitása növekszik, és a flex fuel autók száma a forgalomba helyezett járművek 2,2 %-át teszik ki. A bioetanollal üzemelő járművek által kibocsátott CO2-ot a biomasszaforrás a növény növekedése során elnyeli a légkörből, így nem kerül új CO2 a környezetbe. Ha a bioüzemanyag teljes életciklusát figyelembe vesszük, akkor az előállításához kapcsolódóan is keletkeznek üvegházhatású gázok - a mezőgazdaságban a nyersanyag termesztése során például a nitrogénműtrágyázásból keletkezik kibocsátás, valamint a biomassza etanollá történő átalakítása során a fosszilis energia felhasználása miatt szintén. Az E85-tel végzett teszt során a Ford Puma Flexifuel az Üvegházhatású gázok Indexen lenyűgöző 10/6,9 pontot ért el, ami jelentős javulást jelent az éghajlatra gyakorolt hatás tekintetében a hagyományos benzinüzemű járművel elért 10/3,7-es eredményhez képest. Összességében a Ford Puma 1.0 EcoBoost Flexifuel háromcsillagos minősítést ért el E85 bioetanollal üzemelve, míg a normál üzemanyaggal csak két és fél csillagot tudott szerezni.

A Mercedes T-osztály egy többcélú haszonjármű, és az átlagos fogyasztása 7 l/100 km körül alakul. Az autópályás tesztben ugyanakkor ez a szám 9 l/100 km fölé emelkedett. A fogyasztáshoz szorosan kapcsolódik a CO2-kibocsátás nagysága, és itt a T-osztály a kiváló metán- és nitrogén-oxid-szabályozásért járó bónuszpontok ellenére is csak 1,7 pontot kapott. Az autó különösen jól teljesített ugyanakkor a Tiszta levegő Indexen, ahol a szennyező gázok csökkentésében mutatott kiemelkedő teljesítményről tett tanúbizonyságot. Az eredmények elismerésre méltók, a részecske- és ammóniakibocsátásért járó kisebb levonások ellenére is. Ennek az indexnek köszönhetően a Mercedes Benz T180 két és fél zöld csillagot kapott.

A Range Rover D350 egy nagy, és nehéz luxus SUV, amely hathengeres, 258 kW teljesítményű dízelmotorral van felszerelve. A mild-hibrid rendszer nem tudta olyan szintre csökkenteni a fogyasztást, amely lehetővé tette volna a Green NCAP számára, hogy az Energiahatékonysági -, és az Üvegházhatású gázok Indexen magas pontszámot adjon neki. A fogyasztási adatok és a kapcsolódó üvegházhatású gázok kibocsátása egy ilyen típusú és tömegű járműhöz képest elfogadhatóak, de még így is jelentős hatást gyakorol a környezetre. Ez a brit SUV másfél zöld csillagot kapott.

A Ford Focus formatervével és funkcionalitásával széles közönséget szólít meg, és folytatja a Focus elődeinek népszerűségét. A fogyasztási eredmények alapján a vevők a legtöbb utat 6-7 l/100 km-rel teljesíthetik, ugyanakkor a rövid városi utakra ennél többre kell számítani. A kipufogógáz-utókezelés a meleg laboratóriumi teszten jól működött, de hideg indításakor, vagy nagy teljesítményigényű körülmények között veszített a hatékonyságából. A károsanyag-szabályozás gyenge pontjainak kiküszöbölése révén a Focus könnyedén elérhetne két és fél csillagnál jobb értékelést is.

A Kia Sportage 1.6 T-GDI 48V-os mild-hidrid rendszerrel ellátott modelljének előnyére válna részecskekontroll javítása, valamint az ammónia- és szén-monoxid-kibocsátás erőteljesebb csökkentése. A jármű egy viszonylag nagy és nehéz SUV, ami meglátszik az autó energiahatékonyságán is. A tesztelt Sportagenak az Üvegházhatású gázok Indexe a legrosszabb. Bár a metán és a dinitrogén-oxid jól szabályozott, a kipufogócsőnél mért CO2-kibocsátás jelentős, aminek közvetlen oka a viszonylag magas fogyasztási szint. A hivatalosan megadott CO2-érték és a fogyasztás megegyezik a Green NCAP eredményeivel. Összességében ez két zöld csillagra volt elegendő.

A Green NCAP műszaki vezetője, Dr. Aleksandar Damyanov szerint: „A közlekedési ágazatban a lokális helyzettől és a rendelkezésre álló forrásoktól függően számos lehetőség kínálkozik az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére. A tiszta és környezetbarát mobilitásra való áttérés szakaszában a hajtáslánc teljes körű villamosítását hatékonyan támogathatják más, éghajlatbarát lehetőségek, például a bioüzemanyagok. A bioüzemanyagok keverése - FAME és HVO a gázolajhoz (B7) és bioetanol a benzinhez (E5, E10) - Európában a legkorszerűbb és törvényileg előírt. Ha többlet áll rendelkezésre bioetanolból, a keverési arány növelhető, és az E85 egyesesetekben életképes üzemanyag lehet. Rövid távon a flex fuel-el működő járművek költséghatékony és hatásos technikai megoldást jelentenek az átmenet során, feltéve, hogy a felhasznált etanol megfelel a fenntarthatósági és társadalmi-gazdasági kritériumoknak. Mi itt a Green NCAP-nél gratulálunk a Fordnak, amiért egyes piacokon elérhetővé tette a Puma flex fuel-el üzemelő változatát".

A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.GreenNCAP.com. weboldalra.

 

2022.12.16.

További híreink