188

Klub

Visszatekintés 2021 - Euro NCAP

Visszatekintés 2021 - Euro NCAP

Az előző évhez hasonlóan 2021-et is nagymértékben meghatározta a COVID-19 világjárvány. Az oltások bevezetése és a járványügyi korlátozások lazítása egy csepp reményt hozott az autóiparnak, és hozzájárult a fogyasztói bizalom visszanyeréséhez. Az újautó-eladásokat azonban továbbra is folyamatos chiphiány sújtotta, ami csökkentette a gyártási volument és késéseket okozott.

A fogyasztók érdeklődése tovább nőtt az elektromos járművek iránt, amit jól mutat az, hogy nőtt a forgalomba helyezett elektromos járművek száma Európa-szerte, valamint az új elektromos modellek és EV-márkák piacra dobása. A jelentős számú, korábban belsőégésű motoros járműnek besorolt modellek elektromos vagy hibrid változata mellett az Euro NCAP több tisztán elektromos járművet is tesztelt, amelyek vegyes eredményeket értek el a biztonság terén.

Összességében 2021 sokkal eredményesebb év volt az Euro NCAP számára, mint az előző. A balesetkövető, az ütközésvédelemi és balesetmegelőző rendszerek hatékonysága terén bevezetett új követelmények ellenére a tavaly debütált autók többsége megfelelt az 5 csillagos értékelés kritériumainak. Ugyanakkor nem minden autó volt meggyőző, ami néhány vállalat esetében rávilágított a környezetvédelmi és a biztonsági célok teljesítése közötti konfliktusra. Ezenfelül egyre több autó kínált különböző kifinomultságú vezetéstámogató rendszereket. Az elvégzett tesztek azt mutatták, hogy ez egy gyors ütemben fejlődő technológia, amely egyre inkább általánossá válik.

Az Euro NCAP „teszt a biztonságosabb autókért” idén ünnepli 25. évfordulóját, és lelkesen néz elébe a következő kihívásokkal teli és mozgalmas évnek.

 


 

2021 számokban - csillagok és biztonsági besorolások

2021-ben, ahogy a gazdaságok elkezdtek kilábalni a COVID-19 okozta recesszióból, az autógyártás és -értékesítés is ismét növekedésnek indult. Ugyanakkor a járvány új hullámai, a folytonos zavarok az ellátási láncban, és az anyaghiány továbbra is kihívást jelentett a járműipar számára, és jelentősen növelte az új autók piacra lépési idejét. Az Euro NCAP 59 biztonsági értékelést adott közre, ebből 33 új modellekre vonatkozott, amelyeket a legfrissebb kritériumok szerint teszteltek, 26 pedig korábban már tesztelt típusok új változataira. Az Euro NCAP közzétette továbbá hét, Highway Assist rendszerrel ellátott modell vezetés támogató osztályozását is.

⭐ BEV, PHEV & HEV
A 2021-ben tesztelt új autók fele tisztán elektromos, (plug-in) hibrid vagy üzemanyagcellás volt. Az Euro NCAP elvégezte továbbá 18 korábban tesztelt autó új elektromos és hibrid változatának értékelését is.

⭐ KÖZÉPSŐ LÉGZSÁK
A tavaly debütált új biztonsági funkciók között szerepel a középső légzsák, amely oldalirányú ütközések során bekövetkező sérüléseket hivatott csökkenteni. A 33 újonnan tesztelt autó közül 19-ben alapfelszereltségként szerepelt az első ülések közötti középső légzsák.

⭐ BALESET UTÁNI MENTÉS
Az Euro Rescue alkalmazás immár az európai autóflotta 1444 autójának mentési lapját tartalmazza. Elektromos és hibrid autók esetén a vészhelyzeti reagálási útmutatók is ingyenesen letölthetők.

⭐ A HÁTSÓ ÜLÉSEK BIZTONSÁGA
A legtöbb új autó standard överő-határolót és övfeszítőt kínál (89%). Az I-méretű rögzítési pontok gyakorlatilag alapfelszereltségnek számítanak a hátsó szélső üléseken, de a középsőn nem állnak rendelkezésre. Hátsó fejtámla ostorcsapásos sérülések elleni védelmének értékelése minden harmadik autóban gyenge, vagy marginális.

⭐ BIZTONSÁGI TÁMOGATÁS
A tesztek nagy különbségeket mutattak a fejlett vezetéstámogató rendszerek értékelései között. A legjobban a Subaru Outback és a Nissan Qashqai teljesített 95%-os eredménnyel, köszönhetően a kifinomult AEB-nek, a sávtartónak, valamint a sebesség- és éberségfigyelő asszisztens rendszereknek. A lista végén a Dacia Spring (32%) és a Renault ZOE (14%) áll.

⭐ CSILLAGOK
Összességében a legújabb modellek nagyon jól teljesítettek a 2021-es kritériumok mentén végzett teszteken. 22 autó kapott 5 csillagot (69%) és 7 autó ért el 4 csillagot (21%). A rangsor végét teljes egészében a Renault és fapados márkája, a Dacia foglalja el a 2, 1, vagy 0 csillagosra értékelt modelljeikkel.

 

BŐVEBBEN A HIGHWAY ASSIST RENDSZERRŐL

A 2020-as kiadást követően az Euro NCAP további hét olyan autót értékelt 2021-ben, amelyek opcióként kínálnak Highway Assist rendszert. A tesztelt autók köre azt mutatta, hogy a vezetéstámogató rendszerek egyre több járműkategóriában egyre jobban terjednek. Az alapfelszereltségű rendszerek, bár kevesebb funkciót kínálnak, mint a kifinomultabbak, mégis hasznos támogatást nyújtanak a sofőrnek, és a tény, hogy nagy mennyiségben értékesített járművekhez is kínálják őket, azt mutatja, hogy a mobilitás egyre inkább az automatizáltság felé halad. Összességében az ebben a tesztkörben képviselt gyártók egyértelművé tették, hogy autóik milyen szintű támogatást tudnak nyújtani, ugyanakkor óva intettek attól, hogy túlzottan a rendszerre hagyatkozzunk.

 

ÚJAUTÓ ELADÁSOK
Az elmúlt évben tovább bővült a hibrid és elektromosan tölthető autók piaci részesedése az EU-ban a benzines és dízelmotoros járművek rovására (ACEA, 2021). Az Euro NCAP számára ez a programban szereplő elektromos járművek növekvő számában, az új, csak elektromos járműveket gyártó márkák megjelenésében, és a kategória besorolásai iránti nagy igényben mutatkozott meg. Az év végén a ZOE és a Spring gyenge eredménye megmutatta, hogy a „zöld” nem mindig jelent „biztonságot”.

A 2021-ben eladott új autók körülbelül 93%-a rendelkezik érvényes Euro NCAP biztonsági besorolással, 7% pedig lejárt értkeléssel bír, vagy soha nem kapott minősítést. A naptári év első három negyedévében 9 millió személygépkocsit adtak el az EU-ban, ezek 73%-a 5 csillagos, 16%-a 4 csillagos, 11%-a pedig 3 csillagos vagy annál alacsonyabb minősítést kapott. A legtöbb új autómodell manapság jelentősen meghaladja a jogilag előírt biztonsági követelményeket, és már most is szélesebb körű és magasabb szintű biztonságot kínál, mint amennyit a törvény 2022 júliusától megkövetel.

A legjobb gyakorlatok szabványai, mint például az Euro NCAP csillagbesorolása, egyre inkább elismertté váltak Európa-szerte. A személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó csillagbesorolás segít a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak összehasonlítani a különböző modellekben rejlő biztonsági potenciált, lehetővé téve ezzel, hogy a vásárlásnál a biztonsági faktor is (nagyobb) szerepet kapjon. Ezen túlmenően előmozdítják a szabályozási keretrendszert, hogy folyamatosan javuljanak a járművek biztonsági szabványai.

 

2021 The year in numbers teljes beszámoló angol nyelven itt érhető el.

www.euroncap.com/en

 

2022.02.10.

További híreink