Az elektromos járművek története: az egykor spártai körülményeket képviselő autók mára versenyképes, korszerű járművekké váltak.
Kezdetben ott volt a Karabag - így kezdődött 2010-ben az ADAC elektromos jármű tesztjeinek története. A tesztpadon vizsgálatra várva egy átalakított Fiat 500 állt, amelyet órákig tartott feltölteni, és nem volt hatékony fűtése. Tíz év elteltével a tesztelt a VW ID.3 - egy olyan jármű, amely a legmodernebb assistance rendszerekkel büszkélkedhet, és csak egy óra töltési időre van szüksége.
A Karabag, a Hamburgban / Németországban gyártott városi autó csúcsteljesítménye csupán 41 LE volt. Tartós használat esetén legfeljebb 20 LE teljesítményt produkálna, miközben a maximális 100 km/h sebességet alig volt képes hosszabb ideig fenntartani - a teherautók előzése szóba sem jöhetett. 3,5 óra töltés után a 22 kWh-s akkumulátor kb. 130 km megtételére volt elég, bár az a tény figyelemre méltó, hogy a téli körülmények ezen nem sokat csökkentettek: nem volt fűtési veszteség, mert az állófűtést benzintartály táplálta, amelyet kb. 10-11 óránként újra kellett tölteni. A gyenge teljesítményadatok ellenére a Karabag borsos árral került piacra: a spártai körülményeket képviselő autó a rajongóknak mintegy 61 000 eurójába került.
Ma az ADAC műszaki központjában nemrég tesztelt VW ID.3 autó jóval nagyobb biztonságot, teljesítményt és kényelmet nyújt sokkal alacsonyabb áron az elektromos jármű (EV) vezetőinek. Körülbelül 45 000 euróba kerül a vészfékkel, sávváltással és parkolási segédberendezésekkel felszerelt EV, egy nagyméretű szem elé vetített kijelzővel, amely navigációs információkat jelenít meg a szélvédőn, vezeték nélküli kapcsolatot és a legújabb pWLAN-t a többi úthasználóval való kommunikációhoz. Az okostelefonos alkalmazás lehetővé teszi a jármű adatainak és az akkumulátor töltöttségi szintjének ellenőrzését, valamint a váltóáramú távirányító vezérlését. A teljesítményadatok jelentősen javultak: az ID.3 335 km-t futhat egy töltéssel, 150 és 204 LE közötti teljesítményű motorok közül lehet választani, valamint 62k Wh-s akkumulátorral rendelkezik, amelynek feltöltése gyorstöltővel csupán egy órát vesz igénybe.
Tehát mindössze 10 év alatt óriási az elektromos járművek fejlődése. A töltési stratégia, a hatótávolság és az ár tekintetében azonban még mindig van mit javítani. Jelenleg az elektromos jármű hívei még mindig fáradoznak a belsőégésű motorral rendelkező autókhoz viszonyított árkülönbség ledolgozásán.
2021.04.26.