2020-ban Magyarország közlekedésbiztonsági helyzete jelentősen javult, amely mindannyiunk érdeme! Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kampányt indított, amelyben megköszöni a közlekedőknek a pozitív hozzáállást, és egyben felhívja a figyelmet a közlekedésbiztonság és a társadalmi felelősség kapcsolatára.
A 2018 szeptembere óta jellemző kedvező folyamat 2019-ben és 2020-ban is tovább folytatódott. A tavalyi évben a személysérüléses közúti közlekedési balesetek, a halálos áldozatok, a súlyosan, valamint könnyen sérültek száma egyaránt csökkent. 2020 folyamán 17,3 százalékkal kevesebb baleset történt, mint az előző évben. A 13 745 balesetben – az elsődleges adatok szerint - 454 ember vesztette életét, amely 24,6 százalékos csökkenést jelent a 2019-ben regisztrált 602 halálesethez képest.
Az elmúlt évekhez képest a balesetek főbb okaiban lényeges változás nem történt. A balesetek 34%-a a relatív és az abszolút sebességtúllépés miatt következett be. Az elsőbbségi jog megsértése eredményezte a balesetek 24%-át, míg a kanyarodásra vonatkozó szabályok meg nem tartása 16%-ban állt a balesetek hátterében.
Hogyan alakult az ittasan okozott balesetek száma Magyarországon az elmúlt időszakban?
2020-ban 1331 fő okozott személyi sérüléssel járó balesetet ittas állapotban, ami 4,7%-kal kevesebb, mint a 2019. évben (az előzetes rendőri adatok alapján). Ha viszont a 2010-ig tekintünk vissza, akkor a csökkenés mértéke már csaknem eléri a 30%-ot. A tavaly mért adat alapján 2020 nem csak a közúti balesetben meghalt személyek, hanem az ittasan okozott balesetek száma tekintetében is az eddigi legkedvezőbb év a hazai baleseti statisztikai rendszer fennállása óta. Bár az, hogy tavaly csaknem minden tizedik személysérüléses balesetet ittas közlekedő (járművezető, gyalogos) okozott, azt jelzi, hogy van még bőven teendő ezen a területen.
Az ittasan okozott balesetek vonatkozásában az egyes megyék között jelentős eltérések vannak. Az ittas baleseteknek az összes baleseten belüli aránya jóval az országos 9,7%-os átlag felett van Szabolcs-Szatmár-Bereg, Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén és Békés megyében, míg ez az arány tavaly Jász-Nagykun-Szolnok és Csongrád-Csanád megyében bizonyult a legalacsonyabbnak.
Egy gyors visszatekintés: a rendszerváltás évében, 1990-ben még rendkívül sok, összesen 4258 balesetet okoztak szeszesitaltól befolyásolt állapotban, és ezeknek a baleseteknek az aránya akkor 15,3% volt.
Azonban a kedvező baleseti adatok csak részben köszönhetők a koronavírus járvány miatti korlátozó intézkedéseknek. A csökkenés már az év elejétől tapasztalható volt, valamint a nyári forgalomélénkülés ellenére is megfigyelhető volt. A szakértők szerint jelentősen hatott a közlekedőkre a megváltozott rendőri jelenlét az utakon. A civil jellegű rendőrautókból történő rejtett ellenőrzések elindításával a közlekedők bárhol, bármikor számíthatnak szabálytalanság esetén rendőri fellépésre, amely a tapasztalatok és az adatok szerint jelentős visszatartó erő.
(Forrás: ORFK-OBB)
2021.01.14.