Az elmúlt hetekben jelentősen átalakult az élet Magyarországon, mi a helyzet az autósokkal?
Az elmúlt egy hónap egyik szembetűnő változása, hogy az autós forgalom mérséklődött. Ugyanakkor a mobilitás alapszükséglet, és a gépjármű használata felértékelődött és előnyt élvez ezekben a nehéz időkben a közösségi közlekedéssel szemben. A járvány elleni védekezés, a munka vagy az alapvető cikkek beszerzése miatt sokunknak muszáj útra kelni.
Mindig, nem csak e rendkívüli helyzetben, alapkövetelmény autónk kifogástalan műszaki állapota. Fontos, hogy ne csak el tudjunk indulni, hanem biztonságban érkezzünk meg vele úti célunkhoz. A normál hétköznapokon is roppant kellemetlen egy műszaki meghibásodás, ez most hatványozottan igaz. A Magyar Autóklub támasza a bajba jutott autósnak, hisz a veszélyhelyzet idején is zavartalanul üzemel segélyszolgálatunk, a Sárga Angyalok a járványhelyzetnek megfelelő védőfelszereléssel és óvintézkedések alkalmazásával állnak mindenki rendelkezésére a 188-as hívószámon.
Mit tehetünk azért, hogy minimalizáljuk az autónk műszaki meghibásodásának esélyét?
A kötelező karbantartásokat nem érdemes ebben az időszakban sem elhanyagolni. Az olaj- és folyadékcserék, a műszaki vizsgálatok elmulasztása, vagy akár az, hogy nem cseréljük le a jó idő beköszöntével a téli gumikat nyárira, mind - mind növelik a kockázatát annak, hogy út közben bajba kerülünk az autónkkal. A Magyar Autóklub szerviz- és vizsgapontjai az ország 43 pontján állnak az üzembentartók rendelkezésére, kollégáink a megfelelő eszközökkel, védőfelszereléssel felszerelve, azokat alkalmazva, felkészülten szolgálják ki a hozzánk fordulókat. De ugyanilyen fontos, mindig előre egyeztessenek telefonon időpontot, hogy a személyes jelenléthez szükséges időt is minimalizáljuk, és ezzel is segítsük egymást.
Emellett kiemelem még ózonos utastérfertőtlenítési szolgáltatásunkat. Vegyszermentes, nagyon hatékony nem csak a vírusok, hanem a baktériumok és gombák ellen is. Ez most sláger a pontjainkon, hiszen a kedvező árból a klubtagjainknak további 15% kedvezmény is jár, és a hatékony fertőtlenítésnek manapság kiemelt szerepe van a védekezésben. A gumicsere és az ózonos utastérfertőtlenítés mellett az évszakváltással a klímatisztítás is egy olyan aktuális karbantartási feladat, melyet most célszerű elvégeztetni.
Jól tudjuk, hogy most nem kötelező a műszaki vizsgáztatás?
Ez egy érdekes kérdés. Maguk a kormányrendeletek ezt az okmányt ugyanis nem nevesítik, ezért megkérdeztük a jogszabályalkotót, aki egyértelművé tette, hogy ez is a rendelet hatálya alá tartozik. Így a műszaki vizsga érvényessége a veszélyhelyzet hatályát követő 15 napig fennáll.
Azonban van ezzel a szabállyal, és így a műszaki érvényességgel kapcsolatban két roppant fontos tény, ami mellett nem mehetünk el.
Az első, a rendelet úgy fogalmaz, hogy a magyar állampolgárok Magyarország területén hatályos, lejáró hivatalos okmányaira érvényes ez a szabály. Ez azonban egyértelműen a vállalkozásokra, cégekre nem vonatkozik. Így számukra továbbra is kötelező gondoskodni a műszaki érvényesség lejárata előtt annak meghosszabbításáról.
A másik egy olyan probléma, ami nem ebben a pillanatban fog jelentkezni, épp ezért fontos, hogy erre is felhívjuk a figyelmet. Ugyanis ha valaki a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napban próbálja meg az autóját műszaki vizsgáztatni, akkor nem csak azokkal kell versenyeznie időpontért, akiknek épp abban a 15 napban jár le a műszaki vizsgája, és meg akarja hosszabbítani, hanem mindenki mással, aki a veszélyhelyzet alatt elhalasztotta ezt. Gondoljunk bele, ha egy hónapig csak a 20%-a a lejáró műszaki érvényességeknek, és így a vizsgáknak halasztásra kerülnek, akkor az mekkora mennyiséget zúdít a piacra. Ha mindenki, aki jogosult műszaki vizsgáztatásra, kapacitásait maximálisan felhasználva vizsgáztat, két hét alatt sem lesz esély arra, hogy ekkora mennyiséget a piac lekezeljen. A piaci folyamatokat figyelve, normál kerékvágásban is előfordult, hogy 2-3 hetet is kénytelen a tulajdonos várni a vizsgáztatásra. De egy gondolattal még tovább megyek. A 15 napos időablakba bezsúfolódott gépjárművek a jelenlegi szabályozás értelmében ezt a hónapot, napot fogják megkapni a forgalmijukba, tehát a rendszerbe két évvel későbbre belekódoljuk ugyanezt a túlzsúfolt időszakot.
Éppen ezért a Magyar Autóklub a jogszabályalkotó figyelmét erre a tényre felhívja, és konkrét módosítási javaslatokkal él, hogy ezeket a problémákat feloldjuk.
Addig is mindenkinek tanácsoljuk, aki teheti, ne halassza későbbre műszaki vizsgáját.
Tehát működnek a vizsga- és szervizpontok?
Igen. Maga a kijárási korlátozásokról szóló rendelet külön nevesíti a gépjármű karbantartást, szervizelést, és maga a kormányfő is külön kiemelte a gépjárművek fontosságát e nehéz időszakban. A mobilitás ráadásul jelen helyzetben nemcsak alapvető szükséglet, hanem bizonyos esetekben megkerülhetetlen eszköz a védekezésben. Arról nem is beszélve, mint már említettem, tetszik vagy sem, az autó használata járvány esetén előnyösebb a tömegközlekedés igénybevételénél.
A Magyar Autóklub a veszélyhelyzet előírásainak megfelelően, a javasolt biztonsági intézkedés maximális alkalmazásával, betartásával folyamatosan működik. Minden ügyfélszolgálati és tájékoztatási munkánkat átszerveztük, így most elsősorban telefonon és online elérhetőek. Emellett beszereztünk rengeteg védőeszközt és fertőtlenítőszert, új protokollokat vezettünk be az országúti segélyszolgálatunknál, illetve szerviz- és vizsgapontjainkon. Eltökélt célunk, hogy a járvány terjedésének akadályozása mellett végig az autósok mellett álljunk.
Klubunk generációk óta az autósok szolgálatában áll, és ez semmit nem változott azzal, hogy most sokkal nehezebbek a körülmények.
2020.04.09.