Roller vs e-roller
A rollerekkel kapcsolatban fontos átgondolni, minek is minősülnek, játékszernek, sportszernek vagy közlekedési eszköznek? Hol használhatjuk őket, járdán, közúton, vagy kerékpárúton?
Megjelenésében az elektromos roller nem tér el nagyban a hagyományos társaitól, a legfőkk különbség a robosztusabb felépítés, az esetleges kijelző a menetadatok, és az akkumulátor töltöttségének kijelzésére, és az akkumulátor doboza, amennyiben a kormányra építik azt.
A vásárlásnál fontos figyelembe vennünk, hogy mire és hol szeretnénk használni a rollert. Ha egy nagyvárosban szeretnénk munkába járni, arra más eszköz lesz jó, mint hobbi célokra. Fontos annak felmérése, milyen útvonalon szeretnénk használni, milyen minőségű az út, milyen meredek, stb. Az árak 150 – 900.000 Forint között mozognak márkától, és felszereltségtől függően.
A e-rollerek két legfontosabb része a motor és az akkumulátor. A motor első, vagy hátsó kerékagyba kerülhet, a kerék lehet tömör vagy levegővel töltött.
Hajtás
Városi forgalomra kiválóan alkalmas az elsőkerékhajtású roller. Ha gyakran közlekedünk emelkedőkkel tarkított útvonalon, inkább hátsókerékhajtású modellt válaszunk.
Kerekek, és futómű
Alapvetően a nagyobb kerekű rollerek ajánlhatók, mert ezeknek sokkal biztonságosabb a futása, kevésbé érzékenyek az úthibákra, és kényelmesebbek. Amennyiben a roller valamilyen egyszerű futóművel is felszerelt, még kényelmesebben, és biztonságosabban tudunk vele közlekedni. A tömörgumiból készült kerék előnye, hogy nem kapunk defektet. Hátránya, hogy egyáltalán nem nyeli el az út közben kialakuló rezgéseket. Ezt a problémát általában rugózással tudják orvosolni a gyártók. A levegővel töltött kerék hatékonyabban tompítja a rezgéseket, kényelmes utazást biztosít rugózás nélkül is, azonban leereszthet, defektet kaphatunk vele. Léteznek speciális folyadékkal feltöltött változatok is, mely a defekt lehetőségét csökkenti. Érdemes minél nagyobb kerekű rollert választanunk, az apró kerekek kevésbé biztonságosak, úthibákra érzékenyebbek.
Fékek
Az elektromos rollereknél fontos szempont a fékrendszer kialakítása, hisz sokkal nagyobb sebességre képesek, mint hagyományos társaik. Az e-rollerek esetében többnyire nem elegendő a hagyományos társaikánál elterjedt hátsó sárvédőre rálépve működtethető fék. Ennek előnye a kis költség, a megbízható használat, viszont csekély a hatásfoka. Az e-rollerek esetében a leghatékonyabb megoldást a hidraulikus tárcsafék jelenti. Első használatkor próbáljuk ki a fékhatást. Nem mindegy, hogy a fék az első, vagy a hátsó kerekekre hat-e ezt is mindenképpen próbáljuk ki, mert az első kerék hirtelen fékezése könnyen balesethez vezethet.
Motor
A legtöbb roller a kerék közepébe épített anyamotorral rendelkezik, amely nagyon kompakt megoldás. A 250 W alatti teljesítmény a hobbi kategóriába esik az 500 w fölötti teljesítmény kihasználása már szinte lehetetlen. A motor teljesítménye nagyban befolyásolja a megtehető út hosszát, a sebességet, illetve az akkumulátor kapacitását is. Városi használatra 250 W-os készülékek is tökéletesen alkalmasak, az 500 W-osak pedig már kifejezetten erősnek számítanak. Az off-road rollererek teljesítménye akár 1000 W teljesítményt is elérheti.
Akkumulátor
Az elektromos rollerek többsége lítiumion akkumulátorral van felszerelve, de elvétve néhány olcsóbb készüléknél találkozhatunk más megoldásokkal is. A lítiumion akkumulátor jelenleg a legmodernebb, ugyanakkor a legdrágább technológia. Ezek az akkumulátorok erősebbek és könnyebbek mint a régebbi megoldások, azonban a magasabb áruk is tükrözi jó tulajdonságaikat.
Hordozhatóság
Vannak összecsukható, és fix kialakítású darabok. Ha gyakran kell szállítanunk a rollert, akkor mindenképp összecsukható változatot válasszunk. Az egyszerű kialakítású e-rollerek esetében nagyjából 12 kg-os súllyal lehet számolni, a komolyabb modellek esetében 24-26 kg is lehet.
Teherbírás
Az elektromos rollerek teljesítményére kifejezetten nagy hatással van a felhasználó súlya. A nagyob terhelés jelentősen lelassíthatja a járművet, és az akkumulátort is jobban megterheli. Minden esetben fel van tüntetve a maximális teherbírás, ami 100 és 150 kilogramm között alakul általában.
Fontos odafigyelni, hogy lejtőn lefelé menet a nagyobb súllyal nehezebben is fog megállni a roller. A nagyobb teherbírású eszközöket a gyártók általában erősebb fékkel szerelik fel.
Sebesség
A legtöbb e-roller névleges sebessége 15 és 35 km/h között mozog, mely függ a motor teljesítményétől, az akkumulátor állapotától, az útfelülettől (domborzat), és a rolleres súlyától is. Léteznek abszolút sebességre képes rollerek is, melyek a 60-80 km/h is elérhetik, azonba ilyen nagy sebességnél kétségessé válik az irányíthatóság és exponenciálisan növekszik a balesetveszély.
Az e-rollerek előnyei:
- városban, kis távolságokra, munkábajáráshoz ideális
- könnyen kezelhető
- tömegközlekedés hátrányait kiküszöböli
- jó hobbi és kikapcsolódás is lehet
Az elektromos rollerek hátrányai:
- jogi szabályozás hiánya
- közösségi rollerek esetében esetén alkalmi felhasználók által széthagyott rollerek
- balesetveszélyes lehet a hangtalanság a viszonylag nagy sebesség, és a védőfelszerelések hiánya miatt
- saját rollert nem lehet az utcán hagyni
- úthibákra rendkívül érzékeny
Budapest, 2020.07.15.