188

Részletesen a pedelecről

Részletesen a pedelecről

 

Pedelec kerékpár vs. „normál” kerékpár

A pedelec kerékpár első ránézésre nem különbözik sokban a hagyományos társaitól. A különbség, hogy a pedeleccel azonos erőkifejtéssel, az elektromos motor rásegítésének köszönhetően gyorsabban és messzebbre juthatunk el. Különösen komoly emelkedők leküzdése esetén jöhet jól az elektromos hajtás, de idős, kevésbé edzett kerékpárosok is „szupererőre” tehetnek szert általa.

Megjelenésük tekintetében robosztusabbak a normál kerékpároknál, egyes típusokon jól látható a vázon, vagy a csomagtartón elhelyezett akkumulátor, némelyik elsőkerékhajtású típuson jól látható az agymotor is. Természetesen a súlyuk sokkal nagyobb a normál kerékpárokénál, és áruk is többszöröse a hagyományos meghajtású társaikénak.

A kerékpár legfontosabb alkotórésze a motor, és az akkumulátor. A motor az első vagy a hátsó kerékagyba kerülhet, illetve bizonyos típusokon közvetlenül a hajtókarhoz is, ez a középmotoros elrendezés.

Az elsőkerék-hajtás:

Előnye, hogy viszonylag könnyen beépíthető, akár utólagosan is

Hátránya a hajtási befolyás a kormányon, és bizonyos helyzetekben a kerekek tapadási nehézsége a rossz súlyelosztás miatt (a hátsó kerékre nehezedik a kerékpáros súlya)

A hátsókerék-hajtás:

Előnye hogy a terhelt kereket hajtja, hatékonyabban működik

Hátránya, hogy az ehhez a hajtáshoz gyakran kombinált láncváltó kevésbé kényelmes

Középmotoros hajtás:

Előnye, hogy hatékony, egyenletes a súlyeloszlása, jól tekerhetővé teszi a kerékpárt, kompakt megoldás

Hátránya, hogy nem képes visszatáplálásra.

Motor:

A motor két típusú lehet, direkt hajtású és bolygóműves

A bolygóműves motor egy fogaskerék-rendszeren keresztül hajt, amely jó hatással van a kapaszkodó képességre, visszatáplálásra azonban alkalmatlan.

A direkt hajtás esetén nincs kopó alkatrész, és a visszatáplálási képesség is könnyen működtethető

Akkumulátorok:

Elhelyezés szempontjából, vázba integrált, és vázra, csomagtartóra elhelyezett akkumulátorokkal találkozhatunk. Műszaki szempontból a legfőbb típusok az alábbiak:

Ólom-savas: elavult, nagy súly, alacsony energiasűrűség, alacsony tölthetőségi ciklus

Lítium-polimer: magas áramerősség, magas energiasűrűség, alacsony tölthetőségi ciklus

Lítium-ion: a legelterjedtebb akkumulátortípus, magas energiasűrűség, viszonylag maga tölthetőségi ciklus

Lítium-vasoxid: új akkumulátor technológia, valamivel alacsonyabb energiasűrűség, viszont jóval magasabb töltési ciklus, és jóval gyorsabb töltési idő   

Az akkumulátor által leadott teljesítmény lehet 24 V, 36 V és 48 V is.

A 24 V-os verzió elsősorban városi közlekedésre ideális, komolyabb terhelés esetén érdemes nagyobb feszültségű akkumulátorral szerelt eszközt választanunk.

A motorrendszerek közül a leggyakoribb a Bosch, Yamaha, Brose, és a Shimano.

Az elektromos kerékpárok előnyei:

- A PEDELEC kerékpárok jelentősen megkönnyíthetik a mindennapi mobilitást, a kerékpározást, a munkába (vagy iskolába) járást, azok gyorsabb, a kerékpározáshoz képest nagyobb hatótávolságú és könnyebb hajtású kivitele révén.

- Az elektromos rásegítés támogatást nyújt a fizikai korlátokkal élő egyének számára (csökkent cselekvőképességű, idős, stb. felhasználók).

- Lazább jogi szabályozás által könnyebben hozzáférhetőek, mint a motorizált közlekedés egyéb járművei. (Ez ugyanakkor veszélyeket és szabályozási szükségleteket is támaszt!)

- Infrastruktúra igénye kisebb, mint a motorizált közlekedés egyéb járműveinek.

- Alacsony töltöttségi szintnél tiszta izomerővel is használható az eszköz.

- Nagy mozgási szabadság, nincs évszakhoz kötve.

- Parkolási nehézségek és költségek elmaradása

- Fenntartható, tiszta közlekedési mód.

- Egészségmegóvó hatású, az aktív testmozgás által, az egészségügyi kiadások mérséklése.

- Megfelelő körültekintés mellet nagymértékben növelheti a közlekedés biztonságot.

- Kisebb teret foglalnak el az utakon.

- Csökkentik a közösségi közlekedés túlterheltségét.

- Kiterjeszti a közösségi közlekedéssel kombinált kerékpározás lehetőségét.

Az elektromos kerékpárok hátrányai:

- A jogi szabályozás az elektromos járművek esetében még nem teljes.

- A rosszul, alulméretezett vázra szerelt egységek meghibásodást, balesetet eredményezhetnek. Melyeknél fokozó körülmény a piac szabályozatlansága, számos alacsonyabb minőségű távol-keleti „olcsó” termék is elérhető.

- A pedelec járművek nehezebbek, mint a hagyományos kerékpárok ezért tárolásukra és szállításukra korlátozottabbak a lehetőségek.

- A technológia még jóval drágább a hagyományos kerékpárokhoz képest.

- A nagyobb sebesség nagyobb és súlyosabb kimenetelű baleseti kockázatot jelenthet.