A vizsgálat menete:
Első lépés a jármű okmányok valódiságának megállapítása. Az okmányok alapján az elektronikus rendszer összehasonlítja a jármű adatait a hatósági körözési listán szereplő járművekkel, járműadatokkal.
Következő lépésként, a vizsgáló a járműazonosító adatok valódiságát ellenőrzi, amely alapján a jármű gyári kialakításáról jut adatokhoz. Vizsgálatra kerül, hogy a jármű megfelel-e a gyári kialakításnak, történt- e nem engedélyezett átalakítás.
A vizsgálat során 25-40 fényképpel – a jármű kialakításától, kivitelétől és egyéb paramétereitől függően - regisztrálásra kerül a jármű állapota és minden elemen több ponton mérni kell a festékréteg-vastagság értékeket.
Ellenőrzésre kerülnek a jármű egyedi azonosítói, a motorszám (motorkód) és alvázszám karakterek, azok gyári jellege, hordozó elemek és azok bekötései.
A vizsgálat során egyéb azonosítók is ellenőrzésre kerülnek például különböző nagyobb javítások, összeépítések, fődarab cserék során ez az állapot megváltozik, ez a jármű bizonytalan származására, esetenként tudatos manipulálásra utalhat.
A vizsgálat átlagos időtartama: 50-60 perc
Eredetiségvizsgálat:
A Magyar Autóklub szerviz/vizsgapontjain elvégzett vizsgálati kategóriák és díjak: | ||
---|---|---|
Vizsgálati kategória | Vizsgálati alkategória | Hatósági díj |
Személygépjárművek | Kis kategória (1400 ccm hengerűrtartalomig) | 17 000 Ft |
Személygépjárművek | Közép kategória (1401-2000 ccm hengerűrtartalomig) | 18 500 Ft |
Személygépjárművek | Felső kategória (2001 ccm hengerűrtartalom felett) | 20 000 Ft |
Motorkerékpárok | 500 ccm hengerűrtartalomig | 15 500 Ft |
Motorkerékpárok | 500 cm hengerűrtartalom felett | 17 000 Ft |
Motorkerékpárok | Négykerekű segédmotoros kerékpár | 14 000 Ft |
Motorkerékpárok | Kisteher gépjárművek (megengedett össztömeg: 3.5 t-ig) | 20 000 Ft |
Pótkocsik | Könnyű pótkocsi (lakókocsi) | 16 000 Ft |
Pótkocsik | Nehéz pótkocsi (megengedett legnagyobb össztömeg 3,5 t-ig) | 17 500 Ft |
Pótkocsik | Különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott) | 19 000 Ft |
Vizsga Kisokos
Az alábbi esetekben kötelező az eredetiség-vizsgálat:
- - A jármű tulajdonjogában bekövetkezett változás nyilvántartásba vételekor, azaz, ha gépjárművet vásárolunk. (kivételt képez ez alól a lassú jármű és a lassú jármű pótkocsija)
- - Használt jármű újra forgalomba helyezésekor;
- - Járműnyilvántartásba korábban még nem vett lassú jármű vagy egyéb jármű első forgalomba helyezése esetén, forgalomból végleg, illetve átmeneti időszakra kivont járművek ismételt forgalomba helyezésekor
- - Forgalomból ideiglenesen kivont járművek esetén az ismételt forgalombahelyezéskor, ha tulajdonos változás következett be;
- - A kivitel előtt, Magyarországon már forgalomba helyezett járművek külföldre történő értékesítése miatt a jármű forgalomból történő kivonásakor, illetve a kiviteli rendszám kiadásakor;
Az előzetes eredetiség ellenőrzést a jármű alvázszámának megváltoztatásával járó műszaki beavatkozást (alvázszámot hordozó szerkezeti elem, alváz vagy karosszériacseréje, illetve javítása) a közlekedési hatóság műszaki megvizsgálását megelőzően kell kezdeményezni, ha a közlekedési hatóság a jármű alvázszámában az eredeti állapothoz képest változást észlel.
A jogszabályi háttért a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet „a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról” rendelet adja, melynek 52.§-ban találjuk a szükséges információkat.
A technológiai folyamatot, a szükséges vizsgálatokat és a rögzítendő adatokat 301/2009. (XII. 22.) Korm. rendelet „az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól” 4. melléklete szabályozza.
Az eredetiség-vizsgálat hatósági díjas, melyet a vizsgálat helyszínén készpénzben kell befizetni. A díjakat a fent található táblázat tartalmazza.
Eredetiség-vizsgálatra az alábbi okiratokat kell magával hoznia az ügyfélnek:
- - személyazonosságát igazoló okiratot,
- - a jármű jogszerű birtoklását igazoló iratot,
- - a vizsgálandó jármű okmányait,
- - az eljárás kezdeményezésére való jogosultságot igazoló iratot (pl. adásvételi szerződés),
- - külföldről származó használt jármű esetén a jármű származásának ellenőrzésének igazolását (kivéve EU tagállam országai),
- - tulajdonos/üzembentartó nyilatkozatát arról a tényről, hogy a használt lassú járműnyilvántartásba vétele korábban nem történt meg,
- - amennyiben az Üzembentartó/Tulajdonos jogi személy, vagy jogi személyiséggel rendelkező társaság nevében eljáró meghatalmazott, akkor szükséges a Megrendelő nevére szóló Meghatalmazás.
A jármű szélvédőjére ragasztott regisztrációs matrica is egyedi járműazonosító. Sérülése vagy szélvédő cseréje esetén a matrica megmaradt részével fel kell keresni az okmányirodát, ahol rögzítik a bejelentést, határozatot adnak ki. A matrica legyártatása után kiértesítésre kerül az ügyfél, aki az okmányirodában tudja átvenni az új matricát.
Ha a matrica hiányzik - hatósági jelzés hiányában- új rendszám (hatósági matricával együtt) és új forgalmi engedély kerül kiadásra. Az eljárás teljes költsége az ügyfelet terheli.
Az eredetiség-vizsgálat kiszűri a bűncselekmény útján manipulált járműveket, ezáltal biztonságot nyújt a leendő tulajdonosnak. A vizsgálat során a jármű valódiságán túl további fontos információkhoz is jutunk, vagyis meggyőződhetünk arról, hogy a jármű ténylegesen rendelkezik-e az adás-vétel során meghirdetett műszaki, technikai, jogi paraméterekkel. Védi az eladó érdekeit is, hisz a vizsgálat visszakereshető képanyaggal rögzíti a jármű és azonosítói akkori állapotát.
A 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet „a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról” rendelet 52.§ (7) pontja alapján az előzetes eredetiségvizsgálat elvégzése nélkül is nyilvántartásba kell venni a jármű tulajdonjogában bekövetkezett változást, ha (a jogszabályból néhány jellemző példát kiemelve) annak jogalapja például
- öröklés,
- közeli hozzátartozó tulajdon átruházása
- az újonnan létrejött gazdálkodó szervezet a korábbinak általános jogutódja lesz
- gépjármű-kereskedelemre jogosult szervezet vagy vállalkozó tulajdonába kerülése (kivéve a rendeltetésszerű használat céljából történő tulajdonszerzést)
60 napig érvényes egy fel nem használt eredetiségvizsgálati dokumentum, melyet minden tulajdonos váltáskor újat kell készíteni, még akkor is, ha csak pár hónapig volt az autó nálunk.