Honosítás
A Magyar Közlönyben 2021. szeptember 8-án megjelent kormányrendelet szerint 2021. október 08-tól a Magyar Autóklub műszaki vizsgálóállomásain is kezdeményezhető a külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott személygépkocsik és – 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó – tehergépkocsik honosítási eljárása, vagy – az ügyfél kérelmére – a honosítási eljárással egybekötött műszaki vizsgálata.
Jogszabályok szerint a jármű-honosítási eljárás alkalmazásának feltétele, hogy a belföldi üzemeltetés céljából behozott közösségi jármű tulajdonjogát megszerző ügyfél a kérelméhez csatolja a származási ország hatósága által kiadott
- harmonizált adattartalmú forgalmi engedély I. részét, valamint a II. részét (feltéve, hogy a jármű származási tagállamában ez utóbbi kiállításra került), vagy nem harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyt (vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát);
- a forgalomban való részvétel jogosultságát igazoló érvényes dokumentumot (amely igazolja a származási országban alkalmazott közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi ellenőrzési rendszernek való megfelelőséget);
- a 2018. május 20-a után végzett műszaki vizsgálatok igazolására a „Műszaki vizsgálati bizonyítvány”-t;
- a járműhöz, a gyártó által kiadott „Megfelelőségi nyilatkozat”-ot (amennyiben a jármű EK típusjóváhagyással rendelkezik).
A fenti dokumentumokon túlmenően – a már mindennapos időszakos műszaki vizsgálatok alkalmával is megkövetelt dokumentumoknak megfelelően – a jármű-honosítási eljárásokhoz be kell mutatni:
- a jármű tulajdonjogának megszerzését igazoló dokumentumot (amennyiben a jármű tulajdonosa a külföldi járműokmányban nem szerepel);
- cégkivonatot, aláírási címpéldányt (amennyiben a jármű tulajdonjogát jogi személy birtokolja);
- meghatalmazást (amennyiben nem a jármű tulajdonosa, vagy az aláírásra jogosult az eljárás kezdeményezője).
Fentiek további értelmezése céljából tájékoztatjuk tisztelt ügyfeleinket, hogy:
- a honosítási eljárás jelentése az, hogy a külföldön megszerzett műszaki megfelelőség – a menteségekkel és/vagy korlátozásokkal egyetemlegesen – elfogadódik;
- a honosítási eljárás helyett honosítási eljárással egybevont műszaki vizsgálatot abban az esetben célszerű kérelmezni, ha a külföldön megszerzett jármű műszaki érvényesség – a tervezett eljárás lefolytatásától számítva – hamarosan lejárna;
- a fent nevezett dokumentumok, okmányok bemutatása eredetiben szükségeltetik, továbbá a harmonizált adattartalmú forgalmi engedély nem helyettesíthető a kiállító hatóság által hitelesített másolatával;
- a „Megfelelőségi nyilatkozat”-ot kivéve minden fent felsorolt dokumentumnak, okmánynak a közösségi jármű származási országa által kiadott dokumentumnak, okmánynak kell lennie (azaz, ha pl. a járművet Németországból hozzák be, akkor a járműnek németországi forgalmi engedélyekkel kell rendelkeznie és a műszaki vizsgálati bizonyítványnak is valamely németországi vizsgálóállomástól kell származnia);
- Az Európai Unió valamely hivatalos nyelvén kiállított megfelelőségi nyilatkozat (pl. angolul: Certificat of Conformity, németül: Übereinstimmungsbescheinigung) bemutatása csak azokhoz a járművekhez szükségeltetik melyek EK típusjóváhagyással rendelkeznek. Az, hogy egy jármű rendelkezik-e EK típusjóváhagyással megállapítható a jármű adattáblájáról, illetve a harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyéből, mégpedig mind az adattáblán, mind a harmonizált adattartalmú forgalmi engedély „K” mezőjében „e” betűvel kezdődő karakter sorozattal (pl. e1*2007/46*…….) van megjelenítve. Az adattáblának járműben történő konkrét helye nincs meghatározva (ez gyártmányon belül is típusfüggő), azonban elmondható, hogy általában a jármű azon részén található, amely részét (pl, ajtóoszlop, rugótámasz, stb.) a járműnek általában nem javítják, nem cserélik ki.
Felhívjuk tisztelt ügyfeleink figyelmét!
Tekintve, hogy az Európai Unió tagországaiban alkalmazott eltérő járműokmányok, műszaki vizsgálati bizonyítványok, továbbá a járműgyártók által elkészített eltérő kialakítású Megfelelőségi nyilatkozatok miatt javasoljuk, hogy lehetőség szerint már a honosítási eljárásra történő időpont foglalás alkalmával mutassák be a rendelkezésre álló dokumentumokat ügyfélszolgálatunkon.
Személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatást végző jármű alkalmassági vizsgálata (személytaxi, személyszállító-jármű)
A Magyar Közlönyben 2021. szeptember 8-án megjelent kormányrendelet szerint 2021. október 08-tól a Magyar Autóklub műszaki vizsgálóállomásain is kezdeményezhető a személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatást végző jármű (személytaxi továbbiakban: taxi, személyszállító-jármű továbbiakban: nemtaxi, vagy rövidítve NT) alkalmassági vizsgálatával egybekötött műszaki vizsgálata.
A személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatást végző járművek vizsgáztatásához az alábbi dokumentumok bemutatására van szükségünk (a műszaki vizsgáztatáshoz kapcsolódó egyéb dokumentumokon túlmenően):
Taxi nem első alkalmasági vizsgálata:
- Tevékenységi engedély,
- Tevékenységi engedély kivonat,
- Taxióra hitelesítési dokumentuma,
- BKK előzetes igazolás (amennyiben a fővárosban (vagy a fővárosban is) kívánja végezni a szolgáltatást),
- Info szalag a taxiórából (csak a vizsgáztatás helyszínén kell kinyomtatni a taxiórából).
NT-s jármű nem első alkalmasági vizsgálata:
- Tevékenységi engedély (a Pest Megyei Kormányhivatalnál kezdeményezett engedélyezési eljárás esetén a tevékenységi engedély helyett a kormányhivatal által kiállított kiegészítő nyilatkozat),
- Tevékenységi engedély kivonat
Felhívjuk tisztelt ügyfeleink figyelmét!
- A Magyar Autóklub műszaki vizsgálóállomásain mind a taxi, mind az NT alkalmassági vizsgálata, továbbá mind a taxi, mind az NT jelleg megszüntetése kizárólag műszaki vizsgálattal egybekötötten végezhető el.
- A Magyar Autóklub műszaki vizsgálóállomásain mind a taxi, mind az NT alkalmasági vizsgálata abban esetben végezhető el csak, ha a fent nevezett dokumentumok hiánytalanul, érvényesen és eredetiben kerülnek bemutatásra.
- Tekintettel arra, hogy mind a taxi, mind az NT járművek a jellegét tekintve elsősorban személyszállító szolgáltatásban használt járművek, ezért ezen járművek esetében követelmény mind a jármű belső, mind a jármű külső állapotának esztétikus, tiszta, ápolt, sértetlen megfelelősége, ezért ezek teljesülését vizsgabiztosaink fokozottan ellenőrzik és a tapasztaltakat a vizsgáztatási rendszerbe fényképfelvételekkel dokumentálnak.
- A taxi jelleg megszüntetésére kiadott kormányhivatali „sétáló papír” hiányában is befogadásra kerül a jármű műszaki vizsgálatára vonatkozó kérelem, azonban a jármű vizsgálatát követően – de az okmányirodai ügyintézést megelőzően – a kormányhivatal ügyfélszolgálatát is fel kell keresni.
- Tekintettel arra, hogy mind a taxi, mind az NT járművek első alkalmassági vizsgálatával egybekötött műszaki vizsgálatát a Magyar Autóklub nem mindegyik műszaki vizsgálóállomásán engedélyezett elvégezni, ezért javasolt az időpont foglalás alkalmával efelől tájékoztatást kérni állomásaink ügyfélszolgálatain.
Tájékoztatjuk tisztelt ügyfeleinket, hogy a fővárosban is üzemeltetni kívánt Taxi járművek – Magyar Autóklubnál végzett – műszaki vizsgálataihoz elengedhetetlenül szükséges a Budapesti Közlekedési Központ (továbbiakban: BKK) által a járműre kiállított „Előzetes igazolás” nevű dokumentuma. A BKK tájékoztatása alapján az ezen dokumentum papír alapú változata a BKK Ügyfélszolgálatán (1075 Budapest, Rumbach Sebestyén u. 19-21.) személyesen vehető át ügyfélfogadási időben, illetve ezen dokumentumot a vállalkozás törvényes képviselője e-mailben is megkérheti, melynek során a kérelmet – a gépjármű rendszámának és a vállalkozás nevének megadásával – a taxikozlekedes@bkk.hu e-mail címre kell elküldeni.
Oktató jármű minősítése
A Magyar Közlönyben 2021. szeptember 8-án megjelent kormányrendelet szerint 2021. október 08-tól a Magyar Autóklub műszaki vizsgálóállomásain is kezdeményezhető az oktató járművek minősítő vizsgálatával egybekötött műszaki vizsgálata.
Felhívjuk tisztelt ügyfeleink figyelmét, hogy:
- a Magyar Autóklub műszaki vizsgálóállomásain az oktató járművek minősítő vizsgálata kizárólag műszaki vizsgálattal egybekötötten végezhető el,
- az oktató járművek műszaki vizsgálatával együttesen elvégzett oktató jármű minősítő vizsgálatok alkalmával – a járművek műszaki kialakításaihoz kapcsolódóan – az irányadó jogszabályok a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet, illetve a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV.21.) GKM rendelet,
- az oktató járművek a jellegét tekintve elsősorban személyek vezetéstechnikai oktatására átalakított és az oktatásban, vizsgáztatásban használt járművek, ezért ezen járművek esetében követelmény mind a jármű belső, mind a jármű külső állapotának esztétikus, tiszta, ápolt, sértetlen megfelelősége, ezért ezek teljesülését vizsgabiztosaink fokozottan ellenőrzik és a tapasztaltakat a vizsgáztatási rendszerbe fényképfelvételekkel dokumentálnak,
- az oktató járművek minősítő vizsgálatával egybekötött időszakos műszaki vizsgálatához egyéb okmányok, dokumentumok (pl. oktató személy oktatói igazolványa, stb.) bemutatása is szükséges, ezért javasolt az időpont foglalás alkalmával efelől tájékoztatást kérni állomásaink ügyfélszolgálatain.
Hatályos jogszabályi előírások:
5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (Közúti járművek műszaki megvizsgálásáról)
12.§. Időszakos vizsgálat
(9) * Az időszakos vizsgálat kizárólag a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló kormányrendeletben meghatározott közúti gépjármű-közlekedési hatóságként kijelölt szervezet által üzemeltetett vizsgáló állomáson végezhető el, ha a járművet
a) a személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatást végző jármű alkalmassági vizsgálatával és oktató jármű minősítéssel egy eljárásban végzett időszakos műszaki vizsgálat kivételével, az időszakos vizsgálathoz kapcsolódó más hatósági eljárás szerint is ellenőrizni kell,
(9c) * A személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatást végző jármű alkalmassági vizsgálatával és oktató jármű minősítéssel egy eljárásban végzett időszakos műszaki vizsgálatok az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomásokon is elvégezhetőek.
24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet (Közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól)
6. sz. melléklet
II. AZ OKTATÓJÁRMŰVEK MINŐSÍTŐ VIZSGÁLATÁNAK ELJÁRÁSI RENDJE
- * Az oktatójárművek minősítő vizsgálata
A közúti járművezető-képzésben a vezetési gyakorlat tantárgy oktatására használt „B”, „C”, „D”, „T” kategóriás, a „B1”, „C1”, „D1” kategóriás, valamint a „BE”, „C1E”, „CE”, „D1E”, „DE” kombinált kategóriás oktatójármű járművekhez tartozó oktatójármű-igazolás kiadásához szükséges minősítő vizsgálatot a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgáló állomáson forgalomba helyezés előtti vagy időszakos vizsgálatra kell bemutatni. Az oktatójármű-igazolás kiadásához szükséges minősítő vizsgálat az időszakos vizsgálat során a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgáló állomáson is elvégezhető.