188

Hi-Drive

Az önvezető járművek tömeges elterjedése már nem a távoli jövő.  Az előrejelzések szerint 2030-ban már évi 12,21 millió önvezető járművet gyártanak majd.

Az Európában gyártott autókban már most is egyre több vezetést támogató rendszer működik, és egyre gyakrabban találkozunk automatizált vezetési funkciókkal ellátott autókkal is, már nem csak a felsőkategóriás gépjárművek között.

Nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mit is jelent az önvezetés, milyen szintjei vannak, melyek azok a funkciók, amelyek talán már a mi autónkban is megtalálhatók, és az önvezető technológiák előfutárait jelentik.

Most induló sorozatunkban szeretnénk bemutatni azokat az automatizált vezetési funkciókat, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a jövőben teljesen automatizált járművekkel, még biztonságosabban közlekedhessünk.

 

 

Az önvezetés szintjei

 

Az önvezetésnek hat szintjét különböztetjük meg, amelyek a rendszer automatizáltságának mértékében térnek el egymástól. A pontos és helyes kifejezés a vezetésautomatizáló technológia, amely lefedi a különböző fejlettségű mesterséges intelligencia által vezérelt vezetés teljes skáláját. Az 1. és 2. szint esetében a sofőrnek felügyelnie kell a vezetőtámogató szolgáltatásokat, és adott esetben a biztonság érdekében kormányoznia, fékeznie vagy lassítania kell. Míg a 3-5. szinten csak kérésre, illetve egyáltalán nem szükséges átvennie az irányítást az automatizált vezetési szolgáltatásoktól, amelyek komplex feladatok ellátásra is képesek.

1. szint: Driver Assistance (vezetői asszisztens): bizonyos vezetéstámogató funkciók már beleszólhatnak a jármű mozgásába, de csakis úgy, hogy az irányításért továbbra is az ember a felelős. Példaként ide sorolható a sávközéptartó és az adaptív tempomat, melyek közül ezen a szinten egyszerre csak az egyik aktív.

2. szint: Partial Driving Automation (részleges vezetésautomatizálás): az autó a sebesség-változtatáshoz és a kormányzáshoz kapcsolódó manővereket is elvégzi, de ezek felügyelete emberi feladat. A modern autókba beépített legjobb vezetéstámogató rendszerek mind ebbe a kategóriába tartoznak, beleértve a Tesla Autopilot rendszerét is.

3. szint: Conditional Driving Automation (feltételes vezetésautomatizálás): a volán mögött ülő személynek folyamatosan készenlétben kell lennie, és amennyiben az autó ezt kéri, vagy hibás működés tapasztalható, át kell vennie az irányítást. A vezetéstámogató rendszerek közül ide tartozik a forgalmidugó-asszisztens, például az Audi AI Traffic Jam Pilot rendszere.

4. szint: High Driving Automation (magas szintű automatizálás): bizonyos körülmények között (pl. sebességtől, napszaktól, útviszonyoktól függően) a jármű elvégzi az összes vezetési funkciót, és nem várja el a sofőrtől, hogy probléma esetén közbelépjen. Ha ugyanis a helyzet úgy kívánja, képes egyedül is biztonságos helyre navigálni és leparkolni. Ilyenek például a vezető nélküli taxik, köztük a Waymo. A rendszer egyelőre csak néhány olyan városban működik, ahol a precíz navigációhoz szükséges úthálózatot részletesen feltérképzeték, és az ehhez kapcsolódó adatokat rögzítették a járművek szoftvereiben.

5. szint: Full Driving Automation (teljes automatizálás): a jármű minden elképzelhető helyzetben önállóan boldogul. A vezetésautomatizáció ezen a szinten már rendkívül összetett, és egyelőre még nem elérhető szolgáltatás.*

­* forrás: https://www.leaseplan.com/hu-hu/blog/fenntarthatosag/merre-tart-az-onvezeto-autozas/

 

Holttérfigyelő rendszer (BSM)

Holttérnek nevezünk minden olyan, a jármű körüli területet, amelyet a vezető sem előre tekintve, sem pedig a tükrök segítségével nem képes észlelni, így potenciális veszélyforrásokat rejt magában. Elindulás és irányváltoztatás előtt a sofőrnek az ablakon történő kitekintéssel is meg kell győződni arról, hogy semmilyen jármű, vagy gyalogos nem tartózkodik a holttérben. A balesetek nagy százaléka következik be abból, hogy ez az ellenőrzés elmarad, vagy csak a tükröket használva történik meg. Az újabb autók nagy részénél már találkozhatunk holttérfigyelő rendszerrel.

 

A holttérfigyelő rendszer egy olyan fejlett biztonsági technológia, amely segít a vezetőknek észlelni és kezelni a járművük körül lévő holttér területét, és figyelmezteti a vezetőt, ha egy másik jármű a holtterében található. A BSM célja, hogy csökkentse a sávváltáskor vagy kanyarodáskor bekövetkező balesetek számát.

A rendszer működése során szenzorok, például radarok vagy kamerák figyelik a jármű körül lévő teret. Amikor a rendszer észleli, hogy egy másik jármű, kerékpáros vagy gyalogos belép a holttérbe, értesítést küld a vezetőnek. Ez az értesítés a beépített rendszertől függően lehet egy jelzőfény a műszerfalon vagy a külső visszapillantó tükrökön, de több rendszer már hanggal is figyelmeztet.

 

A holttérfigyelő rendszer nagyban hozzájárul a közúti biztonsághoz, mivel segít elkerülni a veszélyes helyzeteket, amelyek akkor merülhetnek fel, amikor a jármű közelít a vakfoltban tartózkodó másik járműhöz vagy személyhez. Ezzel a technológiával a vezetők könnyebben és biztonságosabban manőverezhetnek a forgalomban, minimalizálva a baleseti kockázatokat.

 

Vészfék-asszisztens

A vészfék asszisztens egy olyan rendszer az autókban, amely segít elkerülni a ráfutásos ütközéseket, vagy csökkenteni azok súlyosságát. A működése egyszerű, de hatékony. A jármű beépített szenzorai figyelik a környezetet és érzékelik a közelgő akadályokat. Amikor a rendszer észleli a potenciális ütközés veszélyét, automatikusan aktiválja a vészféket, még mielőtt a vezető észre venné a helyzet súlyosságát.

Ez a gyors reakcióidő kulcsfontosságú lehet a balesetek megelőzésében. A vészfék asszisztens nemcsak észleli az előttünk haladó járműveket, hanem akár a gyalogosokat is felismerheti. Amint az érzékelők veszélyt észlelnek, a rendszer figyelmezteti a vezetőt, és ha nincs reakció, automatikusan beavatkozik a fékrendszeren keresztül.

Ez a technológia hozzájárulhat a közúti biztonság növeléséhez, mivel segít minimalizálni az emberi hibából adódó baleseteket. A vészfék asszisztens egy kiváló példa arra, hogyan alkalmazzák az okos technológiát a járművekben azért, hogy a vezetőket és az utasokat védelmezzék.

 

Tolatás vészfék-asszisztens

 

A múlt héten a vészfék-asszisztens működésével ismerkedtünk meg. A most bemutatott rendszer nagyon hasonlóan működik, de nem a ráfutásos ütközéseket próbálja megelőzni, hanem a tolatás közben előforduló ütközéseket, gázolásokat.

 

A tolatás vészfék-asszisztens (automatic reverse braking system) egy olyan technológia, amelyet a biztonságosabb és könnyebb parkolás érdekében fejlesztettek ki. Lényege, hogy segítsen elkerülni a hátramenet közbeni ütközéseket, különösen szűk parkolóhelyeken vagy más olyan helyzetekben, ahol a jármű vezetője nehezen láthatja a környezetét. A rendszert arra fejlesztették ki, hogy kis sebességnél, a parkolóhelyről történő kihajtáskor működjön, és észlelje a gépkocsi mögött található tárgyakat, a váratlanul felbukkanó, vagy a holttérben tartózkodó járműveket, gyalogosokat és kerékpárosokat.

A beépített szenzorok aktiválódnak, amikor hátramenetbe kapcsol a sofőr. Amint az érzékelők akadályt észlelnek, jelzést küldenek a vezetőnek. Ha a vezető nem reagál azonnal, a rendszer automatikusan lelassítja vagy megállítja a járművet, hogy elkerülje az ütközést.

Ez a technológia különösen hasznos lehet olyan helyzetekben, ahol a vezetőnek nehézséget okoz a jármű mögötti tér észlelése, és segít megelőzni az esetleges ütközéseket vagy a jármű hátsó részének sérüléseit.

Fontos megjegyezni, hogy a tolatás vészfék-asszisztens csak egy kiegészítő biztonsági funkció, a vezetőnek mindig figyelnie kell a környezetét, valamint használnia kell a tükröket a biztonságos vezetés érdekében.

 

2. szint - Autópálya-asszisztens

Az autókba épített autópálya-asszisztens fejlett vezetéstámogató rendszer (SAE 2. szint – részleges vezetésautomatizálás), amelyet azért fejlesztettek ki, hogy segítse az autósokat az autópályákon való közlekedés során. A funkció lehetővé teszi a gépkocsi számára, hogy egyaránt kezelje az oldalirányú és hosszirányú mozgásokat.  A rendszer egyesíti az adaptív sebességtartó automatikát a stop-start képességgel, valamint a sávközép tartó rendszerrel, hogy megbízható és biztonságos fél-autonóm vezetési élményt nyújtson a vezetőnek.

A sávközép tartó rendszer egy kamera segítségével figyeli az autó elhelyezkedését a sávok között. Amikor észleli, hogy az autó kezdi elhagyni a sávját anélkül, hogy a vezető jelezne, a rendszer finom kormány-beavatkozásokat hajt végre, annak érdekében, hogy az autót biztonságosan a sávjában tartsa.

 

Az adaptív sebességtartó automatika pedig figyeli a gépkocsi környezetében lévő járművek sebességét, és automatikusan szabályozza a sebességet annak érdekében, hogy biztonságos követési távolságot tartson. Ezáltal a vezető könnyebben tarthatja a forgalmi viszonyoknak megfelelő ritmust, anélkül, hogy folyamatosan változtatnia kellene a sebességet.

Ezek a funkciók együttesen segítenek abban, hogy a vezetés az autópályán kényelmesebb és biztonságosabb legyen. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár az autópálya-asszisztens rendszerek sokat segíthetnek, a vezetőnek mindig figyelnie kell a közlekedésre és készen kell állnia a beavatkozásra, ha szükséges.

 

Kormányfogás-figyelmeztetés

A gépjárművekbe épített kormányfogás-figyelmeztetés egy olyan biztonsági funkció, amelyet fejlett vezetést támogató rendszerek részeként alkalmaznak. Fő célja a vezető figyelmének fenntartása, és a közlekedésbiztonság növelése.

A rendszer érzékeli, hogy a vezető keze a kormánykeréken van-e, és irányítja-e a gépkocsit. Ha a járművezető túl hosszú időre elengedi a kormányt, a rendszer arra következtet, hogy a vezető elaludt, rohama, vagy más egészségügyi problémája van. A rendszer először hangjelzéssel és érezhető riasztásokkal, rezgésekkel megpróbálja felébreszteni a vezetőt, majd, ha nincs reakció, megállítja az autót, bekapcsolja a vészvillogót, és e-segélyhívást indít a segélyhívó központ felé.

 

A rendszer általában az alábbi módon működik:

 

Szenzorok és kamerák: A járműbe beépített szenzorok és kamerák érzékelik a vezető kormányzási mozzanatait, például a kormány elfordulását és visszafordulását.

Mintázatfelismerés: Az adatokat egy speciális szoftver elemzi, amely képes felismerni a vezető kormányzási mintázatait. Például, ha a vezető hosszabb ideig tartja egy irányba a kormányt, és aztán hirtelen elengedi vagy gyorsan elrántja.

Figyelmeztetés: amikor a rendszer olyan jeleket észlel, amelyek a vezető elernyedt, vagy hirtelen megváltozott kormánymozdulatait jelzik, figyelmeztetéseket küld a vezető felé. Ezek lehetnek hangjelzések, villogó fény, vagy akár a kormány vibrálása.

Beavatkozás: ha a sofőr nem reagál azonnal a figyelmeztetésre, a biztonsági rendszer megállítja az autót, bekapcsolja a vészvillogót, és e-segélyhívást indít a segélyhívó központ felé.

 

A rendszer előnyei közé tartozik, hogy segít megelőzni az elalvás, hirtelen rosszullét, vagy figyelmetlenség okozta baleseteket. A rendszer hozzájárulhat a közlekedésbiztonság növeléséhez, a balesetek minimalizálásához, különösen hosszú utazások során vagy monoton útszakaszokon. Ezen kívül a kormányfogás-figyelmeztetés funkciója része lehet egy komplexebb vezetéstámogató rendszernek, amely további előnyöket kínál, például sávtartó asszisztens vagy adaptív sebességtartó automatika formájában.

 

Adaptív sebességtartó automatika (ACC)

Az Adaptív sebességtartó automatika (ACC) egy olyan fejlett vezetéstámogató rendszer, amely a jármű sebességét automatikusan szabályozza annak érdekében, hogy a vezető tartsa a kijelölt követési távolságot a másik jármű mögött.

Az ACC egy radaros vagy lézeres érzékelő segítségével folyamatosan figyeli a jármű előtti közlekedési helyzetet. Az érzékelők segítségével a rendszer képes meghatározni a követési távolságot és a sebességet. Amikor az autó a beállított sebességet elérné vagy meghaladná, az ACC automatikusan lassít, vagy akár le is fékezi a járművet.

 

Előnyei:

  • Kényelem és kikapcsolódás: az ACC segítségével a vezetők kevésbé fáradnak el a hosszabb utakon, mivel a rendszer kezeli a sebességet a közlekedési viszonyoknak megfelelően.
  • Biztonság növelése: az ACC segítségével minimalizálható a ráfutásos ütközések kockázata, mivel a rendszer folyamatosan figyeli a környező járműveket és automatikusan reagál azok viselkedésére.
  • Üzemanyag-hatékonyság: Az ACC segít optimalizálni a sebességet és a gyorsulást, ami hosszabb távon üzemanyag-megtakarítást eredményezhet.

 

Veszélyei:

  • Túlzott bizalom: a vezetők könnyen túlzottan rábízhatják magukat az ACC-re, nem fordítva kellő figyelmet a közlekedés más fontos elemeire, mint például a közlekedési táblákra vagy az útviszonyokra. Az ACC használata nem jelenti azt, hogy a vezetőnek lankadhat a figyelme.
  • Érzékelési hibák: bár a modern ACC rendszerek meglehetősen megbízhatóak, előfordulhatnak hibák, vagy műszaki problémák. Rossz időjárási viszonyok, vagy szennyezett érzékelők esetén az ACC működése korlátozott lehet.
  • Távolságérzékelési problémák: az ACC néha nehezen érzékeli a jármű előtt közlekedő motorosokat vagy gyalogosokat, különösen alacsony sebességnél.

 

Fontos megjegyezni, hogy az ACC egy támogató rendszer, a vezetőnek mindig meg kell őriznie a kontrollt a jármű felett, és készen kell állnia a beavatkozásra, ha szükséges. Az ACC tehát kényelmet és biztonságot nyújt, de használata során az észszerűség és óvatosság elengedhetetlen.

 

Ráfutásos ütközés-figyelmeztetés (FCW)

Az autókba épített FCW (Forward Collision Warning) vagyis Ráfutásos ütközés-figyelmeztetés egy olyan vezetéstámogató rendszer, amely segít a vezetőnek elkerülni az előtte haladó járművel való ütközést. A funkció általában a következő módon működik:

 

Érzékelés: az FCW rendszer általában radarok, lézeres érzékelők vagy kamerák segítségével érzékeli a jármű előtt lévő tárgyakat és más járműveket. Ezek az érzékelők folyamatosan figyelik a jármű előtt lévő teret.

Távolság és sebesség számítás: a rendszer kiszámítja a jármű sebességét és a távolságot az előtte haladó járműhöz képest. Az algoritmusok figyelemmel kísérik az időbeli és térbeli távolságot annak megállapítására, hogy mennyi idő van hátra egy potenciális ütközésig.

Figyelmeztetés: amikor a rendszer észleli, hogy a jármű túl közel kerül az előtte haladó autóhoz, és fennáll az ütközés veszélye, figyelmeztetést küld a vezetőnek. Ez a figyelmeztetés általában hang- vagy vizuális jelzés lehet, például hangjelzés vagy villogó szimbólum a műszerfalon.

Automatikus beavatkozás (opcionális): Néhány modern rendszer a figyelmeztetésen túl más funkciókkal is rendelkezik, és képes automatikusan beavatkozni a jármű irányításába is annak érdekében, hogy elkerülje az ütközést. Ilyen például az automatikus vészfék-asszisztens (AEB), ami a vezető reakciójának hiányában képes csökkenteni vagy megállítani az autót egy potenciális ütközés előtt.

 

Előnyök:

Balesetmegelőzés: az FCW segít a vezetőnek időben észlelni a potenciális veszélyeket, lehetőséget adva számára a gyorsabb reakcióra és az ütközések elkerülésére.

Vezető figyelmeztetése: azonnali figyelmeztetésekkel a rendszer arra kényszeríti a vezetőt, hogy vegye észre a veszélyt, és avatkozzon be, még mielőtt az ütközés bekövetkezne.

Kevesebb baleset és csökkentett károk: ha a vezető reagál az FCW figyelmeztetésére, az segíthet csökkenteni vagy elkerülni a balesetet, minimalizálva ezzel a sérüléseket és az anyagi károkat.

 

Fontos megjegyezni, hogy bár az FCW rendkívül hasznos, a vezetőnek mindig ébernek kell lennie és készen kell állnia a beavatkozásra, mivel a rendszer nem mentes a hibáktól, és minden veszélyhelyzetet nem tud teljes mértékben kivédeni.

 

Sávközép tartó rendszer (Lane Centring)

 

A sávközép tartó adaptív kormányzással segíti a vezetőt, hogy a járművet a sáv közepén tartsa. Ez a funkció a fejlett vezetéstámogató rendszer (ADAS - Advanced Driver Assistance Systems) része. Ezek a rendszerek számos érzékelőt, kamerát, radart és más eszközöket használnak fel, hogy információkat gyűjtsenek a jármű környezetéről, majd ezeket az adatokat értékelve nyújtsanak különböző vezetéstámogató funkciókat.

 

A sávközép tartó rendszer általában a következő módon működik:

Sávkövetés: a rendszer érzékelői figyelik a jármű körüli sávokat. Ezek lehetnek a közúti jelek, felfestések vagy más vizuális referencia pontok.

Vezérlés: az autóban található vezérlőegység folyamatosan elemzi az érzékelők által rögzített adatokat, és azok alapján meghatározza az autó elhelyezkedését a sávban.

Beavatkozás: ha a rendszer észleli, hogy az autó kezdi elhagyni a sávot vagy közel kerül a terelővonalakhoz, akkor beavatkozhat. Ez történhet például a kormányzás finom korrekciójával, hogy az autó a sávban középen maradjon.

A rendszer használata amellett, hogy növeli a vezetési kényelmet, csökkentheti a sávváltáskor vagy a sáv elhagyásakor bekövetkező balesetek kockázatát.

A fejlett vezetéstámogató funkciók használata hozzájárul a járműbiztonság növeléséhez, a vezető kényelmének fokozásához és a közlekedési helyzetek kezeléséhez. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek az eszközök nem teszik „önvezetővé” a járművet, és a vezetőnek mindig figyelnie kell a forgalomra és készen kell állnia a beavatkozásra, ha szükséges.

 

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDW)

A múlt héten a sávközéptartó rendszerrel ismerkedtünk meg. A ma bemutatott vezetéstámogató funkció is a gépjármű sávtartásának elősegítésére szolgál, de amíg a sávközép tartó rendszer automatikus adaptív kormányzással korrigálja is az autó helyzetét a sávon belül, az LDW csak figyelmeztetést küld a vezetőnek.

 

Az autókba épített sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, más néven LDW (Lane Departure Warning), egy olyan biztonsági funkció, amely segít a gépjárművezetőnek a sávban maradásban, és ezáltal csökkenti a lehetséges balesetek kockázatát. Alapelve egyszerű, ám rendkívül hatékony.

 

A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer a járműbe épített kamera vagy más érzékelők segítségével folyamatosan figyeli a közúti sávokat. Amikor észleli, hogy a jármű a sávhoz képes elmozdul, a rendszer értesítést küld a vezetőnek.

 

A működés alapja a gépjármű pozíciójának folyamatos érzékelése és a sávokhoz való viszonyának ellenőrzése. Amikor a rendszer észleli, hogy a jármű hirtelen és anélkül, hogy a vezető működtetné az irányjelzőt, megközelíti vagy átlépi a terelővonalat, egy hangjelzéssel, a kormány rezegtetésével vagy egy kijelzőn megjelenő figyelmeztető ikonnal figyelmezteti a vezetőt.

 

Az LDW rendszer számos előnnyel rendelkezik. Elsődlegesen felhívja a vezető figyelmét a sávon belül maradás fontosságára. Ezen kívül segíthet megelőzni a váratlan sávelhagyásból bekövetkező baleseteket. A rendszer ideális azoknak a helyzeteknek a kezelésére, amikor a vezető egy pillanatra, például fáradtság vagy figyelmetlenség miatt, nem koncentrál a vezetésre. A rendszer segít felhívni a vezető figyelmét arra, hogy észrevétlenül elhagyja a sávot, ami lehetőséget ad számára a helyes irányba történő kormányzásra.

 

Az LDW rendszert egyre több autógyártó építi be járműveibe, ez a fejlett technológia hozzájárul a vezetési élmény fokozásához és a közúti biztonság javításához.

 

Sávváltás-asszisztens (LCA)

A Lane Change Assist (LCA), vagy más néven sávváltás-asszisztens, egy olyan vezetéstámogató technológia, amely segít a vezetőnek biztonságosan átváltani egyik sávból a másikba. A rendszer szenzorokat és kamerákat használ az autó környezetének figyelésére, és észleli, ha egy másik jármű tartózkodik a holttérben, vagy közeledik az autóhoz. Amikor a rendszer ilyen helyzetet észlel, hang- vagy fényjelzéssel, vagy a műszerfalra/szélvédőre vetített jelekkel figyelmezteti a vezetőt, hogy ne kezdjen sávváltásba. Néhány fejlettebb rendszer be is avatkozik, és a kormányzás átvételével, sőt, adott esetben a sebesség szabályozásával segíti a biztonságos sávváltást.

 

A Lane Change Assist (LCA) rendszer célja a vezető biztonságának növelése, különösen olyan helyzetekben, amikor könnyen előfordulhatnak balesetek a sávváltás során, például autópályán vagy forgalmas városi környezetben. Ez a technológia segíthet minimalizálni az ilyen típusú balesetek kockázatát, miközben növeli a vezetés kényelmét és biztonságát.

 

Az alábbi videóban egy példát láthatunk az LCA működésére:

A videó forrása: https://www.toyota.hu/

 

Éberségfigyelő rendszer (DMS)

Az autókba épített éberségfigyelő rendszer (Driver Monitoring System, röviden DMS) egy olyan technológia, amely figyeli és elemzi a vezető viselkedését és állapotát az autóban. Ennek az a célja, hogy segítsen megelőzni a baleseteket, amelyeket a vezető figyelmetlensége vagy álmossága okozhat.

 

 

 

A DMS általában kamerák segítségével működik, amelyek figyelik a vezető arcát és a szemmozgást. Ezek a rendszerek jellemzően infravörös diódákkal (LED-ekkel) vagy lézerekkel felszerelt, a vezető felé néző kamerát használnak, hogy éjszaka is „láthassák" a vezető arcát, és még akkor is követhessék a vezető szemét, ha sötét napszemüveget visel. A fejlett fedélzeti szoftver adatpontokat gyűjt a vezetőről, megállapítva egy kezdeti, kiindulási állapotot arról, hogy milyen a vezető normális, figyelmes állapota, és folyamatosan figyeli ennek változását. Ez lehetővé teszi a rendszer számára, hogy észlelje a vezető álmosságát vagy figyelmetlenségét. Például, ha hosszabb ideig nem néz az útra, vagy ha szemei lecsukódnak, a rendszer érzékeli ezt és figyelmeztetést küld a vezetőnek, például a kormány vibrálásával vagy hangos riasztással, néhány fejlettebb rendszer pedig már be is avatkozik az autó vezetésébe a kormányzás korrigálásával vagy vészfékezéssel.

 

Az éberség elvesztése autóvezetés közben komoly veszélyt jelent. Az álmosan vezetés vagy a figyelem hiánya jelentősen növeli a balesetek kockázatát, mivel a reakcióidő hosszabbá válik, és az esetleges veszélyeket nehezebb észrevenni. Egy pillanatnyi figyelmetlenség is súlyos következményekkel járhat, ezért fontos, hogy a vezető mindig figyeljen az útra és a környezetére.

 

A DMS használata számos előnnyel jár. Elsősorban segíthet csökkenteni a balesetek számát, mivel időben észleli ha a vezető elálmosodik vagy figyelmetlenné válik, és figyelmeztet. Emellett hozzájárulhat a közlekedésbiztonság növeléséhez és az utazás kellemesebbé tételéhez is, mivel csökkenti az esetleges balesetek kockázatát.

 

Összességében a DMS egy olyan fejlett technológia, amely segíthet megelőzni a baleseteket és növelheti a közlekedésbiztonságot azáltal, hogy figyeli és reagál a vezető állapotára és viselkedésére az autóban. Fontos, hogy az ilyen rendszereket megfelelően működtesse és használja a vezető, hogy maximalizálhassa azok hatékonyságát és előnyeit.

 

Forgalmi dugó asszisztens

 

A Forgalmi Dugó Asszisztens (Traffic Jam Assistance) egy olyan vezetéstámogató rendszer, amely segít a vezetőknek a közlekedési dugókban való araszolásban és a forgalmi torlódások kezelésében.

 

 

Működése:

A Forgalmi Dugó Asszisztens rendszer általában az autonóm járműtechnológia részeként működik. Ez azt jelenti, hogy a gépjárműben található szenzorok, radarok, kamerák és egyéb eszközök segítségével képes érzékelni a környezetet és az útviszonyokat.

 

Amikor forgalmi dugó alakul ki, és az autó lassú haladásra, vagy teljes megállásra kényszerül, a Forgalmi Dugó Asszisztens automatikusan bekapcsol. A rendszer megvizsgálja a gépkocsi környezetét és a közlekedési adatokat, és képes megállapítani a forgalom sűrűségét.

 

Ezután az asszisztens vezeti az autót, amely automatikusan követi a mögötte lévő járművet, betartva a megfelelő követési távolságot és a biztonságos sebességet. A rendszer képes gyorsan reagálni az előtte lévő jármű mozgásaira, fékezésére és gyorsítására.

Amint a forgalmi dugó megszűnik, és az autó újra normális sebességgel haladhat, a rendszer értesíti a vezetőt, hogy vissza kell vennie az irányítást.

Bizonyos esetekben a gépkocsi sávot is vált, reagálva az előtte észlelt, lassabban haladó járműre vagy infrastrukturális okokra, például a lehajtósávokra.

Mivel a rendszer a forgalom ritmusához igazítja az autó sebességét, a torlódások kialakulásának esélye is csökkenhetne, ha a forgalomban résztvevő autók legalább negyede rendelkezne ezzel a funkcióval.

 

Előnyei:

Kényelem: a Forgalmi Dugó Asszisztens lehetővé teszi, hogy a vezetők könnyedén és kényelmesen jussanak túl a forgalmi dugókon, anélkül, hogy folyamatosan kellene a kormányt és a pedálokat kezelniük.

 

A stressz csökkentése: a rendszer segít csökkenteni a vezetés során felmerülő stresszt és feszültséget, különösen hosszú ideig tartó dugók esetén, és elősegíti a forgalom akadálytalan áramlását.

 

Biztonság: az automatikus követési távolság- és sebességvezérlés növeli a biztonságot a forgalmi dugókban, csökkentve a balesetek kockázatát.

 

Hatékonyság: a Forgalmi Dugó Asszisztens segíthet az üzemanyag-hatékonyság növelésében, mivel a rendszer egyenletesen és hatékonyan kezeli az autót a dugókban, minimalizálva a felesleges gyorsításokat és fékezéseket.

 

Összességében a Forgalmi Dugó Asszisztens egy olyan technológia, amely javítja a vezetési élményt a forgalmi dugókban, kényelmesebbé és biztonságosabbá téve az ilyen helyzeteket az átlagos felhasználók számára.

 

Vészfék- asszisztens gyalogos- és kerékpáros-felismeréssel

Korábban már írtunk az autókba beépített vészfék asszisztens rendszerek működéséről, és azok tolatás közben működésbe lépő változatáról is. Ebben az új bejegyzésben olyan vészfék-asszisztens rendszerről lesz szó, amely működésében teljesen megegyezik a korábban említettekkel, de érzékelői már nem csak a közeledő tárgyakat észlelik, hanem kifejezetten a felbukkanó gyalogosok vagy kerékpárosok felismerésére fejlesztették ki.

 

Vészfék-asszisztens gyalogos-és kerékpáros-felismeréssel

A vezetéstámogató rendszerek általában többféle érzékelőt használnak a környezet folyamatos figyelésére. Ezek közé tartozhatnak radarok, lidarok (fénydetektáló és távolságmérő szenzorok), kamerák és ultrahangos szenzorok. Ezek az eszközök folyamatosan érzékelik a környezetet, és az adatokat egy központi vezérlőegységbe továbbítják.

 

Ha a rendszer a gépkocsi előtt akadályokat észlel, megakadályozza a ráfutásos ütközést. Ha például az elöl haladó járművek sokkal lassabban haladnak, és a rendszer valószínűnek találja az ütközést, de a vezető nem lassít, először hangjelzéssel és a műszerfalon megjelenő jelzéssel figyelmezteti a vezetőt, valamint, ha a vezető nem reagál időben, önállóan fékez. A cél az ütközés megelőzése vagy legalább súlyosságának enyhítése.

 

Amikor a vészfék asszisztens rendszer gyalogosokat vagy kerékpárosokat érzékel az autó előtt, az adatokat elemzi, meghatározza a távolságot és a sebességet, valamint a gyalogos vagy kerékpáros mozgási mintáját. Ezek az adatok aztán összevetődnek a beépített adatbázissal vagy algoritmusokkal, amelyek segítségével a rendszer felismeri a gyalogosokat és a kerékpárosokat.

 

Amikor a rendszer felismeri a potenciális ütközés veszélyét, előkészíti magát a beavatkozásra. Ez általában két fő lépésből áll: figyelmeztetés és automatikus vészfékezés.

 

Figyelmeztetés: a rendszer először figyelmeztető jeleket küld a vezetőnek, hogy felhívja a figyelmét a potenciális ütközésre. Ez lehet erős hangjelzés, villogó fények vagy egyéb vizuális jelek, a műszerfalra vagy a szélvédőre vetítve.

 

Automatikus vészfékezés: Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre, vagy nem képes időben megállni, a vészfék-asszisztens automatikusan beavatkozik a fékezésbe. Ez a rendszer gyorsan kiértékeli a helyzetet, és ha szükséges, az autót automatikusan lefékezi vagy lassítja, hogy elkerülje az ütközést, vagy legalább csökkentse annak súlyosságát.

 

Ezek a vészfék asszisztens rendszerek jelentős mértékben hozzájárulhatnak a balesetek megelőzéséhez, azok súlyosságának csökkentéséhez, különösen olyan helyzetekben, ahol a vezető későn reagál, vagy nem veszi észre a veszélyt.

 

Az önvezetés szintjei

Az elmúlt hetekben végigvettük a különböző vezetéstámogató rendszerek működését. De melyik rendszer milyen szintű automatizálást jelent az autóinkban?

Az önvezetésnek hat szintjét különböztetjük meg, amelyek a rendszer automatizáltságának mértékében térnek el egymástól. A pontos és helyes kifejezés a vezetésautomatizáló technológia, amely lefedi a különböző fejlettségű mesterséges intelligencia által vezérelt vezetés teljes skáláját. Az 1. és 2. szint esetében a sofőrnek felügyelnie kell a vezetőtámogató szolgáltatásokat, és adott esetben a biztonság érdekében kormányoznia, fékeznie vagy lassítania kell. Míg a 3-5. szinten csak kérésre, illetve egyáltalán nem szükséges átvennie az irányítást az automatizált vezetési szolgáltatásoktól, amelyek komplex feladatok ellátásra is képesek.

Tekintse meg videónkat részletesebb magyarázatért: