188

Elektromos motorozás

Egyre nagyobb az érdeklődés az elektromos motorok iránt

Az elmúlt években jelentősen megnőtt az érdeklődés az elektromobilitási eszközök, köztük az elektromos motorok iránt. Egyre többen keresnek környezetbarát, csendes és fenntartható közlekedési alternatívát a hagyományos belsőégésű motorokkal szemben.

A Magyar Autóklub cikksorozatot indít az elektromos motorozás témájában, hogy segítsünk eligazodni a lehetőségek között: bemutatjuk az elektromos motorok működését, előnyeit és hátrányait, valamint hasznos tanácsokat adunk azoknak, akik elektromos motor vásárlásán gondolkodnak – legyen szó városi robogóról vagy nagyobb teljesítményű túragépről.

A cikkek szakmai partnere az ElektroRider, akiknek ezúton is köszönjük az együttműködést.

Fedezzék fel velünk az elektromos motorozás világát!

 

Elektromos motorozás – GYIK

Az elektromos motorozás egyre népszerűbb hazánkban, és sokan érdeklődnek a technológia előnyei iránt. A Magyar Autóklub tagjai számára különösen fontos a gazdaságos üzemeltetés, a megbízhatóság és a praktikum. Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakrabban felmerülő kérdéseket és válaszokat az elektromos motorokkal kapcsolatban.

Talaria elektromos terepmotorok

A Talaria elektromos terepmotorok

 

1. Mi a különbség az elektromos terepmotor és az elektromos robogó között?

Az elektromos terepmotor kimondottan off-road használatra készült, nagy nyomatékkal és strapabíró felfüggesztéssel rendelkezik, hogy jól boldoguljon nehéz terepviszonyok között, például erdőkben vagy hegyvidéki ösvényeken. Ezzel szemben az elektromos robogó városi közlekedésre optimalizált, kisebb teljesítményű és kényelmesebb konstrukció, amelyet főként aszfaltozott utakon való használatra terveztek.

 

2. Mire figyeljek elektromos motor vásárlásakor?

Az egyik legfontosabb szempont az akkumulátor kapacitása, amely meghatározza a hatótávolságot. Emellett fontos a teljesítmény és a nyomaték, amely a gyorsulásban és a végsebességben játszik szerepet. A töltési idő és a töltési lehetőségek szintén lényegesek, különösen, ha nincs lehetőség otthoni töltésre. A futómű, fékrendszer és váz kialakítása befolyásolja a motor stabilitását és menetkomfortját. Érdemes figyelembe venni, hogy milyen jogosítvány szükséges a választott modellhez.

 

3. Drága az elektromos motor fenntartása?

Nem. Az elektromos motorok kevesebb mozgó alkatrésszel rendelkeznek, így az elhasználódás és a szervizigény minimális. Nincs szükség olajcserére, vezérműszíjra vagy kipufogórendszer karbantartására. A fő költségek a fékek és a gumiabroncsok cseréjére korlátozódnak, valamint hosszabb távon az akkumulátor cseréjére lehet szükség, de ez általában 4-8 év után válik aktuálissá.

Talaria Sting Pro elektromos terepmotorok motorja

A Talaria Sting Pro elektromos terepmotorok motorja

 

4. Miért lényeges a minőségi akkumulátor?

Az akkumulátor az elektromos motor lelke. Egy jó minőségű akkumulátor biztosítja a stabil teljesítményt, hosszabb hatótávolságot és tartósabb működést. Az alacsony minőségű akkumulátorok gyorsabban elhasználódnak, csökken a kapacitásuk, és rövidebb idő után cserére szorulnak. A lítium-ion technológia jelenleg a legjobb választás, mivel könnyű, gyorsan tölthető és hosszú élettartamú.

 

5. Hogyan kell megfelelően tárolni a motort és az akkumulátort?

Az elektromos motort lehetőség szerint száraz, hűvös helyen kell tárolni. Az akkumulátort nem szabad hosszú ideig teljesen lemerült állapotban hagyni, mert ez csökkenti az élettartamát. Ha hosszabb ideig nem használja a motort, érdemes az akkumulátort kb. 50%-os töltöttségi szinten tartani, és néhány havonta feltölteni.

 

6. Milyen töltöttségi szintet érdemes fenntartani az akkumulátorban?

Az akkumulátor optimális élettartama érdekében ajánlott 20-80% között tartani a töltöttségi szintet. A teljes lemerítés és a folyamatos 100%-os töltés kerülendő, mert ezek gyorsíthatják a cellák elhasználódását.

Akit alaposabban is érdekel az elektromos meghajtási biztosító akkumulátorok technológiája, ebben a videóban igazi szakértők válaszolnak meg mindenféle kérdést. 

 

 

7. Hol lehet tölteni az elektromos motort?

Az elektromos motorok töltése többféle módon történhet, attól függően, hogy milyen típusú járműről van szó és milyen töltési lehetőségek állnak rendelkezésre. A legtöbb elektromos motor hagyományos háztartási konnektorból (230V) is tölthető, ami a legkényelmesebb és legolcsóbb megoldás. Egy teljes töltés általában 4-8 órát vesz igénybe, a töltő teljesítményétől függően.

Cserélhető akkumulátor: Bizonyos elektromos robogók és motorok esetében az akkumulátor kivehető, így azt akár a lakásban, irodában vagy egy másik helyszínen is lehet tölteni. Ez különösen hasznos azok számára, akik társasházban laknak, és nincs közvetlen konnektor a motor tárolási helyén.

 

8. Milyen sebességre képesek az elektromos motorok?

Az elektromos motorok végsebessége a jármű típusától, a teljesítményétől és a tervezési céljától függően változik.

  • Elektromos robogók: Az alacsonyabb kategóriás modellek általában 45 km/h maximális sebességre képesek, amely megegyezik a benzines robogók teljesítményével. A nagyobb teljesítményű robogók, például a prémium kategóriás modellek, akár 80-100 km/h sebességre is gyorsulhatnak.
  • Nagy teljesítményű elektromos motorok: Az A1 jogosítvánnyal vezethető motorok teljesítménye kb. 11 kW, és végsebességük 90-110 km/h között van, ami elegendő országúti közlekedéshez is.

A gyorsulás tekintetében az elektromos motorok előnyben vannak a hagyományos benzines társaikkal szemben, mivel az elektromos hajtás azonnali nyomatékot biztosít, így a legtöbb modell rendkívül dinamikus gyorsulásra képes.

 

Az Nmoto NCV elektromos középmotor

Az Nmoto NCV elektromos középmotor

 

9. Milyen jogosítvány szükséges az elektromos motor vezetéséhez?

Az elektromos motorok vezetéséhez szükséges jogosítvány típusa elsősorban a jármű teljesítményétől és végsebességétől függ.

  • L1e kategória (max. 45 km/h, 50 cm³-nek megfelelő teljesítmény): Ezeket az elektromos robogókat AM jogosítvánnyal lehet vezetni, amelyet már 14 éves kortól meg lehet szerezni. Ha valaki rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal (személyautó), akkor ezzel is vezethetőek ezek a járművek.

  • L3e kategória (45 km/h feletti teljesítményű motorok):

    • A1 jogosítvány (max. 11 kW teljesítmény, kb. 125 cm³-nek felel meg): 16 éves kortól megszerezhető.

    • A2 jogosítvány (max. 35 kW teljesítmény, kb. 500 cm³-nek felel meg): 18 éves kortól megszerezhető.

    • A jogosítvány (korlátozás nélküli motoros jogosítvány): Ez szükséges a nagy teljesítményű elektromos motorokhoz, amelyek meghaladják a 35 kW teljesítményt.

Fontos tudni, hogy egyes alacsony teljesítményű elektromos kerékpárok és roller kategóriájú járművek jogosítvány nélkül is vezethetők, amennyiben teljesítményük és sebességük nem lépi túl a törvényileg meghatározott határokat.

 

10. Mennyi ideig érvényes a garancia az elektromos motorokra?

A legtöbb gyártó 2 év garanciát vállal a motorra, míg az akkumulátorra általában 1-2 év garanciát biztosítanak, amely gyakran töltési ciklusokra is vonatkozik. Fontos megjegyezni, hogy a garancia csak a gyártó által előírt szakszerű használat és karbantartás esetén érvényes. Ha az akkumulátort nem megfelelően töltik, vagy ha a motor szakszerűtlen beavatkozás miatt meghibásodik, a garancia elveszhet.

Egyes gyártók kiterjesztett garanciát is kínálnak, amelyért külön díjat kell fizetni, de hosszabb távon ez egy jó befektetés lehet, különösen az akkumulátor esetében.

 

Az Nmoto LX08 elektromos robogó

 

Összegzés

Az elektromos motorozás környezetbarát, költséghatékony és modern közlekedési alternatíva. Ha még több információra van szüksége, vagy szeretné kipróbálni az elektromos motorozást, érdemes felkeresni egy szaküzletet vagy kipróbálni egy tesztvezetést!

 

 

Miért népszerűek a városi elektromos motorok és robogók?

Előnyök és vásárlói tapasztalatok

 

A városi közlekedés folyamatosan változik, és egyre több autós keres alternatívát a zsúfolt utcákon való araszolás helyett. Az elektromos motorok és robogók rohamosan terjednek a nagyvárosokban, hiszen gyorsak, költséghatékonyak, és környezetbarát működésűek. Az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások, a növekvő üzemanyagárak és a városok közlekedési szabályozásai egyre inkább az elektromos járművek felé terelik a közlekedőket.

Az elektromos motorkerékpárok gyors és rugalmas megoldást nyújtanak a rövidebb távú városi közlekedésben, miközben a fenntartási költségeik is alacsonyabbak, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott járművek esetében. Átlagosan elmondható, hogy az elektromos motorok fenntartása körülbelül egy tizede a benzines motorokéhoz képest. A technológia fejlődésével a hatótávis javult, így egyre több felhasználó számára jelentenek reális alternatívát. De vajon valóban érdemes elektromosra váltani? Milyen előnyei és hátrányai vannak ezeknek a járműveknek? Vegyük sorra a legfontosabb szempontokat!

Nmoto NCV elektromos középkategóriás motor

 

Előnyök: gyors, olcsó, fenntartható

1. Költséghatékonyság

Az elektromos motorok egyik legnagyobb vonzereje az alacsony fenntartási költség. Míg egy belső égésű motorral szerelt robogónál literenként 600 Ft körüli összeggel kell számolni, addig egy elektromos motor 100 km-es útját nagyjából 200 Ft-os villanyszámlával meg lehet oldani. Emellett a karbantartás is olcsóbb: nincs olajcsere, gyertyacsere, és a léghűtéses motorok miatt hűtőfolyadék sem kell. A legtöbb szervizköltség az abroncsok cseréjére és a fékbetétek kopására korlátozódik.

 

2. Környezetbarátság

Zéró emisszió, alacsony zajterhelés – ezek az elektromos robogók legfőbb zöld előnyei. A zajszennyezés csökkenése különösen a belvárosi területeken érezhető, ahol a dugókban álló járművek zaját csillapítja a csendesebb elektromos meghajtás. Ráadásul a környezetbarát energiatermelés (pl. nap- vagy szélerőművek) támogatásával az elektromos motorok teljes karbonlábnyoma tovább csökkenthető.

 

3. Parkolási előnyök és agilitás

A motorkerékpárok előnye a kompakt méretben is rejlik. Egy elektromos motorral a szűk parkolóhelyek is elérhetőek, valamint a forgalmi dugókat könnyedén kikerülhetjük. Sőt, több városban ingyenes vagy kedvezményes parkolási lehetőségek is vonatkoznak az elektromos robogókra!

 

4. Alacsony karbantartási igény

Mivel az elektromos hajtás kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, kevesebb a kopó alkatrész is. A szénkefe nélküli villanymotorok gyakorlatilag karbantartásmentesek, így hosszútávún is költséghatékonyabb megoldást nyújtanak. A mechanikus váltó hiánya további előnyt jelent, hiszen a hagyományos robogóknál az ékszij vagy a sebességváltó szervizelése költséges lehet.

Tromox Ukko elektromos városi motor

 

Hátrányok: hatótáv, töltés és ár

1. Korlátozott hatótáv

A legtöbb elektromos robogó hatótávja 50-100 km között mozog, ami elegendő lehet a napi ingázásra, de hosszabb utakra már problémát jelenthet. Bár egyes prémium modellek, mint a BMW CE 04 vagy a Silence S01, akár 130-160 km-t is tudnak egy töltéssel, ezek az árkategória felső szegmensébe tartoznak. De tegyünk azt is hozzá, hogy általában nem robogózunk többszáz kilómétert egy nap, így a napi ingázásainkra ez a hatótáv megfelelő.

 

2. Töltési idő és infrastruktúra

Míg egy hagyományos benzinmotoros robogót pár perc alatt meg lehet tankolni, addig egy elektromos modell feltöltése 4-6 órát vesz igénybe  egy hagyományos hálózati csatlakozón keresztül. Bár egyre több gyorstöltő áll rendelkezésre, ezek még nem olyan elterjedtek, mint a benzinkutak. Az elektromos motoroknak viszont behozhatatlan előnye az, hogy az akkumulátorok kivehetőek, így fent a lakásunkban is tudjuk normál hálózatról tölteni azokat.  Nem szükséges külön töltőállomásra elmenni az elektromos motorral,  elég annyi hogy a motort bepakoljuk és az akkumulátort kivesszük, és a nekünk megfelelő helyen, legyen az garázs, előszoba vagy nappali, hálózatra tesszük.

 

3. Magasabb kezdőköltség

Az elektromos motorok ára jelenleg kicsivel magasabb, mint a hasonló teljesítményű belső égésű motoros társaiké. Egy elektromos robogó ára 800 000 - 1 200 000 Ft között mozog, míg egy hagyományos 50 cm³-es robogó 400 000 - 600 000 Ft körül is elérhető. Az árkülönbség részben az akkumulátorok költségéből adódik, viszont a hosszú távú üzemeltetés során az alacsonyabb fenntartási költségek, mint a szerviz vagy a fentebb említett elektromos áram költsége rövid távon kompenzálják ezt.

 

Tromox Mino elektromos motor

 

Megéri váltani?

A városi közlekedésben az elektromos motorok egyre inkább alternatívát jelentenek az autózással szemben. Alacsony fenntartási költségeik, gyorsaságuk és környezetbarát tulajdonságaik miatt vonzóak. Ugyanakkor a hatótáv korlátai és a töltési idő miatti kompromisszumokkal is számolni kell. Ha a napi ingázás 50 km körüli, és van lehetőség az otthoni töltésre, az elektromos motor egy kifizetődő és praktikus választás lehet. Szinte minden modell, mint az Nmoto LX08 vagy az NCE, cserélhető akkumulátorokkal elérhetők, ami további rugalmas használatot tesz lehetővé.

Egy átlagos felhasználó esetében néhány éven belül az elektromos motorkerékpár visszahozza a kezdeti magasabb beszerzési költséget. Mivel a napi, heti és éves szinten jelentkező üzemeltetési költségek jelentősen alacsonyabbak, a megtakarítások idővel meghaladják a kezdeti árkülönbséget – így az elektromos motor nemcsak környezetbarátabb, hanem gazdaságosabb választás is hosszú távon.

Az elektromos motorok tehát egyértelműen a jövő felé mutatnak, a döntés előtt pedig érdemes mérlegelni a saját közlekedési szokásainkat és az infrastruktúra lehetőségeit. Aki rövid távokra keres hatékony, gyors és környezetbarát megoldást, annak az elektromos robogó vagy motor remek választás lesz.

 

Elektromos terepmotorok tesztje: Mennyire bírják a nehéz terepet?

 

Az elektromos terepmotorok új korszakot nyitottak az off-road világban. De valóban bírják a köves kaptatókat, a mély sarat, a homokos lejtőket? 

Négy keményen próbára tett modell, a Talaria Sting R MX4, a Talaria XXX, az E-Ride Pro 2.0 és a Sur-ron Light Bee mutatta meg, mire képes az elektromos hajtás a legnehezebb terepeken.

A Talaria új modellje, a Komodo a jövő terepmotorja.

 

A terepmotorozás igazi kihívásai

A terepmotorozás nem csupán sebességről szól. Köves, gyökérrel teleszórt ösvények, saras lejtők, meredek domboldalak és lazatalajú kanyarok várják a motorost és a gépét. Ezeken a változatos terepviszonyokon már nem elég a papíron jó adatsor: azonnali nyomaték, pontos gázreakció és stabil felfüggesztés nélkül a legjobb versenyző is megakad. Az elektromos terepmotorok, mint a Talaria vagy az E-Ride Pro, mostanra olyan szintre fejlődtek, hogy valódi alternatívát jelenthetnek. Ezúttal a kőlépcsőktől a mély sáron át a homokos szakaszokig mértük fel valódi körülmények között, hogy mit tudnak.

 

Talaria Sting R MX4 - Technikai enduróra hangolva

Teljesítmény és vezethetőség

A Talaria Sting R MX4 8.5 kW-os csúcsteljesítménnyel és 45 Nm nyomatékkal rendelkezik, amit egy 60V-os rendszer szolgál ki. A motor karakterisztikája lineáris, a gázreakció késedelem nélküli. A vezérlő szoftveresen is finomhangolható, különböző üzemmódok állíthatók be, ami segít alkalmazkodni a terephez és a vezető stílusához. A motor ereje elegendő a hirtelen emelkedésekhez, ugyanakkor finoman is adagolható, ami jól jön mély talajon vagy sziklás útvonalon.

 

Talaria Sting R terepmotorok

Terepes viselkedés

Technikás, köves emelkedőkön a folyamatos nyomatékleadás lehetővé teszi, hogy a motoros megállás nélkül haladjon felfelé, még laza kőzáporos felületeken is. A 200 mm-es rugóút elől és hátul egyenletes energiát nyel el, a WP-típusú felfüggesztés középkemény beállítás mellett is biztos talajfogást ad. A vázgeometria kiegyensúlyozott, ugrásoknál sem jelentkezik orrlehúzó hatás, így a nagy tempójú szakaszokon is stabil marad a motor, jól tartja az ívet és pontosan irányítható.

 

Akkumulátor és hatótáv

A 2,7 kWh kapacitású akkumulátor 40-45 km tényleges terepezést tesz lehetővé, azonban a hatótáv folyamatos hegymenetnél 30 km körülire csökkenhet. A töltővel kb. 3,5 óra alatt újra tölthető. A motor 66 kg-os tömegével stabil, de kormányzásában megőrzi a kellő gyorsaságot szűk szakaszokon is. A tapadásvesztést kevésbé követi "kilökődés", az elektromos hajtás jól kontrollálható marad.

 

E-Ride Pro 2.0 - Brutális erőtartalékkal

Teljesítmény és terhelhetőség

Az E-Ride Pro 2.0 a tesztelt gépek közül messze a legerősebb. A 12,5 kW-os villanymotor és a keréknél mért 440 Nm-es nyomaték mély sárban, lágy homokban is földbe szögezett tapadást eredményez. A vezérlő agresszívabb érzékenységű, a gép gyorsan "harap" teljes gázra, ami rutintalanabb vezetőknek meglepő lehet. Az elektromos hajtás itt nyers erőként jelenik meg, amihez nemcsak technikai tudás, hanem fizikai erőnlét is kell.

Az E Ride Pro megjelenésével azonnal berobbant a piacra.

 

 

Terepes viselkedés

A 250 mm-es rugóutak durva terepen is védelmet nyújtottak a talajütésekkel szemben. 63 kg-os menetkész tömegével szűk, köves kanyarokban sem igényel több fizikai erőt, az egyenes szakaszokon és emelkedőkön pedig verhetetlen. Kiemelkedő az egyenesfutása és stabilitása lejtőn lefelé, regeneratív fékezése hatásosan lassít meredek ereszkedésben.

 

Akkumulátor és hatótáv

4 kWh-s akkumulátora 60-70 km valódi terepteljesítményt ad vegyes környezetben. Ez nemcsak hobbi, hanem versenyhasználatra is alkalmassá teszi. A nagyméretű hűtőfelületek és a hatékony elektronika miatt az akku megbízhatóan működik hosszabb, fölfelé vezető szakaszokon is, ahol a hőterhelés kiemelkedő.

 

Surron Light Bee X - a forradalmi terepmotor

Teljesítmény és felépítés

A Surron Light Bee X 6 kW csúcsteljesítményt kínál, 60 V-os rendszerrel és egy 38 Nm-es nyomatékú, állandó mágneses motorral. Tömege akkumulátor nélkül 50 kg alatt marad, ami különösen jól jön szűk erdei ösvényeken, technikás manőverezésnél. A motor jól reagál a gázparancsokra, és bár nem nyers erőre optimalizált, a közvetlen hajtásrendszer miatt jól kontrollálható. A hajtáslánc csendes, a gázreakció szoftveresen finomhangolt, így akár városi forgalomban is könnyen kezelhető marad - Budapest utcáin is találkozhatunk vele.

Kategóriájában első volt a Surron Light Bee, és ezzel örökre megalapozta hírnevét.

 

Terepes viselkedés

A rugóút elöl 200 mm, hátul 87 mm, a felfüggesztés inkább hobbi felhasználásra alkalmas, közepes tempójú terepen. A könnyű vázszerkezet lehetővé teszi a gyors irányváltásokat, de nagy tempónál hamar elérhető a határ, különösen lejtőn vagy ugratáskor. Mély homokban és sárban előfordulhat, hogy a motor elforog, de megfelelő gázkezeléssel ez jól kontrollálható. A kis súly miatt akár fiatalabb vagy alacsonyabb testsúlyú motorosoknak is kifejezetten ajánlott.

 

Akkumulátor és hatótáv

A 2,04 kWh-s lítium-ion akkumulátor 20-30 km vegyes terepen biztosít folyamatos teljesítményt, de sík terepen, egyenletes használattal 60-70 km is elérhető. Töltési idő kb. 3 óra. Az akku cserélhető, így több pakkal akár egész napos motorozás is megoldható.

 

Összegzés

Az elektromos off-road motorok ma már nem kísérleti járművek, hanem teljesértékű alternatívák, sok esetben már az élmezőnyhöz tartoznak. A Talaria Sting MX4 erőteljes, de kontrollálható karaktere, a Talaria XXX könnyed, technikás mozgása, a Surron Light Bee X belépőbarát sokoldalúsága és az E-Ride Pro 2.0 nyers ereje mind-mind külön célt szolgálnak. Ami közös bennük: tiszta működés, alacsony karbantartási igény és valódi off-road képességek. A megfelelő típust választva ma már bárki találhat elektromos hajtású gépet a saját terepezési stílusához – kompromisszum nélkül.

 

Ajánlott felhasználás

  • Talaria Sting MX4: Haladó szintű endurósoknak technikás ösvényekre.

  • Talaria XXX: Kezdőknek és haladóknak szűk, kanyargós pályákra.

  • E-Ride Pro 2.0: Tapasztalt endurósoknak extrém terepre, maximális teljesítményre.

  • Sur-ron Light Bee X: Belépő szintű, hobbi célú terepezéshez, kezdőknek és fiatalabb motorosoknak. Jól kezelhető, de nagy terhelésre kevésbé optimalizált.

 

 

Szakmai együttműködő partnerünk:

ElektroRider - az elektromos motorok szakértője