Üdvözöljük honlapunkon !

Bejelentkezés

CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.

Feliratkozás hírlevélre

 

Autósélet

 


 

          
 

Online fizetési tájékoztató

Facebook

Címlap

Diákok közlekedésbiztonsági oktatása

A Magyar Autóklub mindig megkülönböztetett figyelmet fordított a közlekedésbiztonság javítására. A Közlekedésbiztonsági és Oktatási Park  megnyitása (1999 tavasza)  áttörést jelentett a közlekedésbiztonsági oktatás területén, hiszen ez az ország egyetlen olyan oktató központja, ahol a gyermekek és a felnőttek egyaránt magas színvonalon sajátíthatják el a balesetmentes közlekedés alapszabályait. Az innen irányított közlekedésbiztonsági oktatás szakszerűvé és országossá fejlődött.

Különösen szép sikereket értünk el egyedülálló oktatási tematikánkkal a közlekedésbiztonsági oktatásban. Az oktatott diákok száma meghaladja az évi 12 000 főt.
A statisztikai felmérések szerint, az adott kerületben, régióban történő közlekedésbiztonsági oktatásokat követően, csökkent a gyermekbalesetek száma.

Az uniós adatok alapján a 0 és 14 év közötti gyermekeket érintő halálesetek közül, minden tizedik közlekedési balesetre vezethető vissza.

A Magyar Autóklub az autósok legnagyobb érdekképviseleti szervezete, az Alapszabályzatában rögzített célkitűzéseinek megfelelően, a közúti balesetek számának csökkentése érdekében, széles körű közlekedésbiztonsági tevékenységet folytat.

A MAK meghatározó feladatának tekinti a fiatalok biztonságos közlekedésre nevelését. Kiemelten foglalkozik az iskolás korosztály képzésével, és programjait is ennek megfelelően állítja össze.

A Magyar Autóklub 1999-ben Újpesten (1043 Budapest, Berda József utca 15.) létrehozott egy Közlekedésbiztonsági és Oktatási Parkot, melyben felvállalta a diákok közlekedésbiztonsági oktatását.

 

Magyarországon ilyen speciális gyermekoktatási programot, csak a Magyar Autóklub végez.
A gyermekeket a valós életnek megfelelő, a gyakorlatban előforduló veszélyhelyzetekkel ismertetjük meg, kiemelve azokat a fizikai törvényszerűségeket, amelyeknek megsértése óhatatlanul balesethez vezethet.

A gyalogos és kerékpáros közlekedés fontos szabályainak ismertetésével kezdődik a program, a KOP-ban kialakított 100 férőhelyes rendezvényteremben.
A gyakorlati részt egy ügyességi tanpályán valósítjuk meg, amely a következő programsorozatot tartalmazza:

  • „Ki a mester két keréken?” elnevezésű kerékpáros ügyességi pályán történő gyakorlás
  • „Fékezd magad!"
  • „Távolságbecslés”

Az oktatás technikai, tárgyi és személyi feltételeit a Magyar Autóklub biztosítja. A képzés időtartama 2,5-3 óra. Délelőtt 9.00 – 12.00 óra között naponta min.: 50 főt, maximum:60 főt tudunk oktatni.  Délután is hasonló létszámmal dolgozunk: 13.00-16.00 óra között. Az oktatásban résztvevő korosztály az általános iskolák 4-5-6-7-8. osztályos tanulói.

A gyerekeket az iskolából a Közlekedésbiztonsági és Oktatási Parkba, majd vissza az iskolába iskolabuszokkal szállítjuk, amelynek költségét a Magyar Autóklub állja.  Az oktatott iskolákról, osztályokról, tanulók számáról regisztráció készül, amelynek alapján a Magyar Autóklub számlát küld a Megrendelőnek. Az oktatásért a Megbízó, az oktatásban részesülő gyerekek után 1000.- Ft/fő díjat, azaz ezer Ft/fő díjat fizet a Megbízott részére.

Programleírás

Az általános iskolás diákok, életkorukból adódóan, a közúti forgalomban csak gyalogosan, vagy kerékpárral vehetnek részt. A KRESZ-ismeretek és a kerékpározás vezetéstechnikájának elsajátítása számukra is kötelező érvényű. A technikai elemek gyakorlása, azok elsajátítására „Ki a mester két keréken?” elnevezéssel ügyességi tanpályát alakítottunk ki.

A közúti jelzésekkel, forgalmi lámpákkal, veszélyes forgalmi helyzeteket bemutató útszakaszokkal, kereszteződésekkel tarkított pályán sok olyan forgalmi helyzet megtalálható, amely a közúti közlekedésben résztvevőket a KRESZ-szabályainak betartására, azok alkalmazására, gyakorlására készteti. A tanpálya külön részét képezi az ügyességi pálya.
A rendkívül hatékony gyakorlatok, az egyensúlytartás, a kormányzás, a megfelelő sebesség megválasztása, a kanyarodás mind a kerékpár biztos kezelését teszik lehetővé.

A helyes közlekedésre felkészítetlen gyermekek hajlamosak arra, hogy körültekintés nélkül lépjenek az úttestre. A gyermekek többsége nem tudja helyesen megbecsülni a közlekedő jármű távolságát, még kevésbé a sebességét. A következmények ebben az esetben szinte beláthatatlanok.
„Fékezd magad!”– közlekedésbiztonsági bemutató a következő „állomásunk”. Egy speciálisan átalakított járműben a gyermek, a vezető melletti ülésen ül, és egy adott jelre ő fékezi majd le a felnőtt által vezetett gépkocsit.  A jármű féktávolság határára egy szivacsbábut helyeztünk el, ezt a tárgyat a gyermek által fékezett gépkocsi el fogja gázolni. Ezzel a feladatsorral a gyermek életszerű körülmények között éli át azt a jelenséget, hogy ha féktávolságon belül a közeledő jármű elé lép, szinte semmi esélye nem marad a baleset elkerülésére.

7- 14 éves korban a gyermek felelőssége erősödik. A tudatos nevelés és oktatás egyformán fontos.

 

Tekintettel arra, hogy emberi viselkedés befolyásolásáról van szó, eszközeinkkel részben a tudást igyekszünk növelni, részben a tudatalattira, az érzelmekre kívánunk hatni.

Távolságbecslési program az ún. „Fékezd magad!” elnevezésű közlekedésbiztonsági bemutató részét képezi. A speciális berendezésekkel kialakított pályán a gyermekek két csoportot alkotnak. Az út meghatározott részén jól látható vonalat rajzoltunk az útfelületre: ez a fékvonal.
Egy adott jelre, erőteljes futásból kell a sebességüket az adott vonalon megállítani. A különböző, vélt megállítási pontokat a gyerekek előzetesen megjelölték. A feladat elvégzésekor azonnal érzékelhetővé válik, hogy a jelnél nem tudnak megállni, túlfutnak a vonalon. Amikor ez tudatosul bennük, akkor következik egy 50 km/órás sebességgel közlekedő jármű fékezési pontjától történő távolságbecslésének a megállapítása. A gyermek az általa vélt megállási pontot megjelöli egy bójával. A jármű felgyorsul, majd egy adott jelzésre megtörténik a fékezés. Sajnos döbbenetesek a tapasztalatok. A gyermek által 1-2 méterre lerakott bóják helyett a jármű az útfelület állapotától függően 8-10 méterre, vagy még távolabb áll meg. Szemlélteti a helyzetet, hogy az adott bóját, tehát magát a „gyermeket” a helytelen távolságfelmérés következtében ez az autó elütötte volna.
A „látni és látszani” a közúti közlekedésben sohasem elcsépelt szlogenjét, és a láthatósági mellény fontosságát minden előadáson elmondjuk.
Az országban egyedülálló programunkkal, szeretnénk az idei évben is felvállalni a több ezer diák oktatását.
A közlekedésbiztonság terén az eredmények megtartása, illetve továbbfejlesztése további munkát, és valamennyi közlekedőtől összefogást igényel.

Kérjük, hogy ebben az évben segítsék programunk megvalósítását, és vállaljanak részt, hogy minél több diák vegyen részt a közlekedésbiztonsági oktatásunkon!

Elérhetőségeink:

Mészáros Gabriella
oktatásszervező

Magyar Autóklub
Közlekedésbiztonsági Szakág
1043 Budapest, Berda József utca 15.
Tel.: (36)1-345-1637
Fax: (36)1-389-0630
Mobil:06-20/280-7264
E-mail: kozlekedesbiztonsag@autoklub.hu